EPN-V2

SYBAPRA5B Praksisstudier i sykepleie, kirurgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies, Surgery
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Programplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om aktuelle sykdommer, skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen kirurgi
  • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
  • har bred kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
  • har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
  • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
  • har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
  • har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
  • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
  • har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
  • har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
  • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid

Ferdigheter:

Studenten

  • kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
  • kan utføre systematiske observasjoner, identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
  • kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
  • kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
  • kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
  • kan vurdere laboratorieresultater
  • kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
  • kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
  • kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
  • kan beherske aktuell medisinsk teknologi
  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
  • kan samarbeide med andre yrkesgrupper
  • studenten har et godt håndlag i utførelse av sykepleie

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i spesialisthelsetjenesten
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
  • har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
  • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis

Arbeids- og undervisningsformer

None (see recommended preliminary courses).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Geoteknikk: Emnet gir grunnlag for å kunne vurdere og beregne grunnens stabilitet og bæreevne for veg- og byggeprosjekter på ulike løsmasser. Det gis grunnlag for å beregne belastninger som påføres konstruksjoner fra jord- og vanntrykk.

Opplegget fra NTNU tas i bruk

https://mediasite.ntnu.no/Mediasite/Catalog/catalogs/grunnleggende-geoteknikk

http://ngf.no/wp-content/uploads/2017/07/FLIGG-Fleksibel-Laering-i-Grunnleggende-Geoteknikk2.pdf

Vegbygging: Emnet bygger på Vegvesenets retningslinjer for utførelse (N200 med aktuelle veiledere. Høringsutgave april 2017), samt laboratorietesting relatert til vegbygging (R210). Studenten blir kjent med: Grunnprinsippene for bygging og dimensjonering av veger og gater. Vurdering av underbygning og grunnforhold. Krav til bæreevnemessig dimensjonering og frostsikring av vegoverbygningen iht. gjeldende normaler. Den norske dimensjoneringstabell. Beskrivelse av vegbyggingsmaterialer og drenering av veger. Laboratorieundersøkelser.

Vurdering og eksamen

Lectures and workshops.

The teaching takes place in person, on campus.

Hjelpemidler ved eksamen

The following coursework requirements must be approved for the student to be eligible to take the exam:

  1. Coursework 1: Explore and present a case of cross-border investigative collaboration in journalism. This assignment will be done in groups to encourage collaboration between students.
  2. Coursework 2: Presentation and analysis of literature from the reading list. This assignment will also be done in groups to facilitate critical discussions about the texts.
  3. Coursework 3: A brief analysis of the long-term outcomes of the cases described in Coursework 1, based on insights from the reading list.

All assignments must be written in English

Purpose of the Coursework Requirements:

The aim of the coursework is to familiarize students with landmark cases of cross-border investigative journalism to understand the associated challenges and opportunities. Additionally, the coursework is designed to promote critical thinking about cross-border journalism’s role in society and engage students with relevant theories and concepts.

All coursework must be completed and approved by the given deadlines for the student to qualify for the exam. If any coursework is not approved, students will be allowed two opportunities to submit a revised version by a set deadline.

Scope of the Coursework:

The details of each assignment will be provided at the start of the semester. The expected length for each assignment is 3-5 pages. The scope of the presentations is 15-20 minutes. In case an assignment is not approved, students may submit a revised version within a set deadline. For reasons such as illness or other valid circumstances, an individual deadline can be set by the teacher. If a student fails to meet the deadline for at least four of the assignments, they will lose the right to submit the assignment and, consequently, the right to sit for the exam.

Vurderingsuttrykk

Mappevurdering med følgende mappekrav

Fem skriftlige innleveringer:

  • Del 1: Rapport fra laboratorieøvinger i geoteknikk
  • Del 2: Notat om laboratorieundersøkelser knyttet til vegbygging
  • Del 3: Øvingsoppgaver i geoteknikk (2) og vegbygging (2).
  • Del 4: Notat, massetransport
  • Del 5: Individuell fordypningsrapport

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler av mappeeksamen må være bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.

Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av mappen leveres.

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

Alle.

Emneoverlapp

Grade scale A-F