EPN

SYBAPRA3 Praksisstudier i sykepleie, helsefremmende og forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies, Health Promotive and Preventive Work
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har kunnskap om forskningsprosessen
  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode
  • har kunnskap om demografisk og epidemiologisk grunnlag for helsefremmende og forebyggende arbeid på individ- og samfunnsnivå med særlig fokus på friske, utsatte grupper, barn, unge og familier
  • har kunnskap om folkehelse og hvilke faktorer som påvirker denne
  • har kunnskap om metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
  • har kunnskap om gruppeprosess og kommunikasjon
  • har kunnskap om konflikthåndtering

Ferdigheter: Studenten

  • kan finne frem til og vurdere relevant informasjon og fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver, slik at det belyser en problemstilling innen helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre et prosjekt innen forebyggende helsearbeid basert på forskningsbasert kunnskap, og kan initiere fagutvikling
  • kan anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i innovasjonsprosesser

Generell kompetanse: Studenten

  • kan identifisere problemstillinger relatert til helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan formidle prosjektresultater skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Observasjonspraksis, forelesninger, gruppearbeid, seminar, logg, pedagogisk poster, muntlig fremlegg, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. to uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før åtte uker praksis med observasjonspraksis og prosjektarbeid.

Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Som en del av vurderingen i emnet er det krav om obligatorisk deltakelse i blandt annet veiledningsgrupper, seminarer og presentasjoner. Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden, samt vurdering av prosjektoppgave skrevet i gruppe på ca. åtte studenter. Oppgavens omfang: 10 000 ord (+/- 20 %).

Studentene får veiledning av lærer gjennom hele prosessen. Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksis og i studiegruppen med og uten lærer til stede. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.

Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Både prosess, obligatoriske aktiviteter og prosjektoppgave må være vurdert til bestått for at bestått karakter skal kunne tildeles emnet.

Sensorordning

Vurdering gjennomføres av lærer ved universitetet.

Emneoverlapp

SYBAPRA3 og SYBASPRA3 er 100% overlappende.

Ved utveksling tas emne IPH-SP International Public Health ved OsloMet