Programplaner og emneplaner - Student
SYBAPRA3 Praksisstudier i sykepleie, helsefremmende og forebyggende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies, Health Promotive and Preventive Work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om forskningsprosessen
- har kunnskap om prosjektarbeid som metode
- har kunnskap om demografisk og epidemiologisk grunnlag for helsefremmende og forebyggende arbeid på individ- og samfunnsnivå med særlig fokus på friske, utsatte grupper, barn, unge og familier
- har kunnskap om folkehelse og hvilke faktorer som påvirker denne
- har kunnskap om metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskap om gruppeprosess og kommunikasjon
- har kunnskap om konflikthåndtering
Ferdigheter: Studenten
- kan finne frem til og vurdere relevant informasjon og fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver, slik at det belyser en problemstilling innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre et prosjekt innen forebyggende helsearbeid basert på forskningsbasert kunnskap, og kan initiere fagutvikling
- kan anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i innovasjonsprosesser
Generell kompetanse: Studenten
- kan identifisere problemstillinger relatert til helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan formidle prosjektresultater skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
Observasjonspraksis, forelesninger, gruppearbeid, seminar, logg, pedagogisk poster, muntlig fremlegg, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først ca. to uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før åtte uker praksis med observasjonspraksis og prosjektarbeid.
Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Som en del av vurderingen i emnet er det krav om obligatorisk deltakelse i blandt annet veiledningsgrupper, seminarer og presentasjoner. Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Vurdering og eksamen
Student BEST - Better and systematic team training is a teaching program in collaboration between the nursing, radiography, bioengineering and paramedic education, specialisation in anesthesia nursing (master) at OsloMet and the medical education at University of Oslo. The learning program uses simulation in teams and is used as a training method in receiving and stabilising trauma. The main focus is communication and interaction in an interprofessional group.
The interdisciplinary teaching programme is in the 3rd year of study and the students will follow the prior knowledge requirement for the other courses - Passed 1 year, SYKK/SYKP2100, SYKK / SYKP-PRA21 and PRA30 - to be able to participate here.*
* For year group 2022 at OsloMet, passed the first year of study, SYKK/SYKPPRA20, SYKK/SYKP1060, SYKK/SYKP200 and SYKK/SYKPPRA30.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of skills and competence:
Skills
The student
- can apply professional knowledge to contribute to collaboration in an interdisciplinary team
Competence
The student
- can assess their own professional role in an interdisciplinary context
Vurderingsuttrykk
The teaching program lasts one week, but each student only participates for 2 days. The learning activities are carried out in interprofessional student groups and take place at the SF unit at OsloMet (students nursing Pilestredet in Pilestredet and students nursing Kjeller at Kjeller).
Sensorordning
The following interdisciplinary teaching programme must have been approved:
- simulation Student BEST – 2 days
Emneoverlapp
SYBAPRA3 og SYBASPRA3 er 100% overlappende.
Ved utveksling tas emne IPH-SP International Public Health ved OsloMet