EPN-V2

SYBA3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Kull 2018 har introduksjon til emnet høsten 2020, og skriver bacheloroppgaven våren 2021.

Kull 2019 har introduksjon til emnet våren 2021, og skriver bacheloroppgaven høsten 2021.

Forkunnskapskrav

Kull 2018: Bestått andre studieår eller tilsvarende.

Kull 2019: Bestått første studieår og emne SYBAPRA2,3 og 4 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
  • har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter:

Studenten

  • kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk
  • kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kritisk-analytisk vurdere valgt tema i lys av fag- og forskningsbasert kunnskap
  • kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Må handsamas

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar eit utval skjønnlitterære tekstar, på nynorsk og bokmål, og i Norden, i ulike sjangrar og medium, for barn, unge og vaksne
  • har omfattande kunnskap om lesing og om kva rolle fiksjonstekstar har i tekstopplæringa
  • har kunnskap om litteraturhistorie og omfattande kunnskap om litteratur frå ulike tider, for barn, unge og vaksne
  • har brei kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærmingar og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv
  • har kunnskap om sentrale omsette barne- og ungdomsbøker på norsk
  • har kunnskap om samisk litteratur og kultur

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om litteratur i fagleg arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar
  • kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og samtale om fiksjonstekstar i ulike sjangrar og medium
  • kan kartlegge og vurdere leseferdigheiter og gi læringsfremjande respons
  • kan legge til rette for at elevar får lese og skrive fiksjonstekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med skjønnlitteratur frå ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan grunngje kvifor fiksjonstekstar utgjer ein viktig del av tekstopplæringa

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elev- og trinntilpassa fagdidaktiske val
  • kan formidle fagstoff om fiksjon i relevante uttrykksformer

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgave i form av litteraturstudie. Bacheloroppgaven skrives normalt i gruppe på to.

Omfang: 10 000 ord (+/- 20 %). Veileder gir tilbud om 2 seminarer. Hver gruppe får tilbud om 1 time veiledning 4 ganger, 3 av disse veiledningene er obligatoriske.

Kull 2018: For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA/SYBAS 3900 for kull 2018.

Kull 2019: For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA3900 for kull 2019.

Ny eksamen : Dersom studentene må avbryte skriveperioden før innlevering eller får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av denne til sensur én gang til i samme gruppe eller individuelt. Ny eksamen vil normalt sett bli påfølgende semester.

1) Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studentene ikke å gjøre arbeidskravet prosjektbeskrivelse på nytt.

2) Hvis studentene endrer problemstillingen, må prosjektbeskrivelsen godkjennes på nytt.

Ved begge alternativer er det tilbud om 4 nye veiledningstimer, der 3 må benyttes for å kunne levere bacheloroppgaven til sensur

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemiddel tillatne.

Sensorordning

Det blir nytta ein karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.

Emneoverlapp

SKOMP3900, SYBA3900 og SYBAS3900 er 100% overlappende.