Programplaner og emneplaner - Student
SYBA3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kull 2018 har introduksjon til emnet høsten 2020, og skriver bacheloroppgaven våren 2021.
Kull 2019 har introduksjon til emnet våren 2021, og skriver bacheloroppgaven høsten 2021.
Forkunnskapskrav
Kull 2018: Bestått andre studieår eller tilsvarende.
Kull 2019: Bestått første studieår og emne SYBAPRA2,3 og 4 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
- har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter:
Studenten
- kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk
- kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kritisk-analytisk vurdere valgt tema i lys av fag- og forskningsbasert kunnskap
- kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Må handsamas
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar eit utval skjønnlitterære tekstar, på nynorsk og bokmål, og i Norden, i ulike sjangrar og medium, for barn, unge og vaksne
- har omfattande kunnskap om lesing og om kva rolle fiksjonstekstar har i tekstopplæringa
- har kunnskap om litteraturhistorie og omfattande kunnskap om litteratur frå ulike tider, for barn, unge og vaksne
- har brei kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærmingar og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv
- har kunnskap om sentrale omsette barne- og ungdomsbøker på norsk
- har kunnskap om samisk litteratur og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om litteratur i fagleg arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar
- kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og samtale om fiksjonstekstar i ulike sjangrar og medium
- kan kartlegge og vurdere leseferdigheiter og gi læringsfremjande respons
- kan legge til rette for at elevar får lese og skrive fiksjonstekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med skjønnlitteratur frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan grunngje kvifor fiksjonstekstar utgjer ein viktig del av tekstopplæringa
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elev- og trinntilpassa fagdidaktiske val
- kan formidle fagstoff om fiksjon i relevante uttrykksformer
Vurdering og eksamen
Bacheloroppgave i form av litteraturstudie. Bacheloroppgaven skrives normalt i gruppe på to.
Omfang: 10 000 ord (+/- 20 %). Veileder gir tilbud om 2 seminarer. Hver gruppe får tilbud om 1 time veiledning 4 ganger, 3 av disse veiledningene er obligatoriske.
Kull 2018: For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA/SYBAS 3900 for kull 2018.
Kull 2019: For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA3900 for kull 2019.
Ny eksamen : Dersom studentene må avbryte skriveperioden før innlevering eller får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av denne til sensur én gang til i samme gruppe eller individuelt. Ny eksamen vil normalt sett bli påfølgende semester.
1) Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studentene ikke å gjøre arbeidskravet prosjektbeskrivelse på nytt.
2) Hvis studentene endrer problemstillingen, må prosjektbeskrivelsen godkjennes på nytt.
Ved begge alternativer er det tilbud om 4 nye veiledningstimer, der 3 må benyttes for å kunne levere bacheloroppgaven til sensur
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemiddel tillatne.
Sensorordning
Det blir nytta ein karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
Emneoverlapp
SKOMP3900, SYBA3900 og SYBAS3900 er 100% overlappende.