EPN

SYBA2010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
14.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapsteori og kvantitative forskningsmetoder

  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis

  • har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie

  • har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse

  • har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd

  • har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:

    • spiseforstyrrelser

    • rusproblematikk

    • selvmordsproblematikk

    • psykisk utviklingshemming

    • adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge

  • har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon

  • har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse

  • har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet

 

Ferdigheter:

Studenten

  • har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger

  • kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig

  • kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende

  • kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger

  • kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter

  • kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet

  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon

  • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Studieoppgave 1 Gruppeoppgave

  • Hver studiegruppe deles normalt i 3 undergrupper.

  • Omfang: 1500 ord (+/- 20 %).

  • Veiledning underveis i studiegruppen.

 

Studieoppgave 2 Gruppeoppgave og/eller individuell oppgave

  • Oppgaven kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver.

  • Veiledning underveis i studiegruppen.

  • Arbeidsbelastning for studentene beregnes til 10-15 timer.

  • Detaljert oppgave gis ved emnestart.

 

Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen

 

100 % tilstedeværelse på et seminar

  • Fagnotatet i studieoppgave 1 legges frem og diskuteres på seminardag 1.

  • Tilbakemelding på fremlegget fra lærer og opponentgruppe.

  • Studieoppgave 2 legges frem på seminar 2.

  • Begge seminar har obligatorisk deltakelse

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 2000 ord (+/- 20%).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYBA2010 og SYBAS2010 er 100% overlappende.