EPN-V2

SYBA2010 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Required preliminary courses

Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge:

The student has knowledge of

  • philosophy of science and quantitative research methods
  • evidence-based practice
  • system and relation perspectives in nursing
  • decision-making processes using standardised classification systems: nursing documentation, ICT and eHealth
  • development psychology, crisis theory and coping theory, personality psychology, learning, belonging and identity, sociopsychological processes (the individual and community) and how illness affects people's behaviour
  • pathological processes, prognoses and treatment forms in the following mental health disorders/challenges:

    • eating disorders
    • substance abuse problems
    • suicide-related problems
    • intellectual disabilities
    • behavioural and emotional disorders in children and young people
  • education and learning: guidance, teaching, health information and changes in health behaviour, and nurses' educational role
  • demography and epidemiology: national and global health
  • clinical examination methods and general first aid in accordance with the ABC principle

Skills:

The student

  • is skilled in using clinical examination methods and assessments
  • is capable of finding, assessing and referring to relevant research articles in order to elucidate nursing issues, both orally and in writing
  • is capable of communicating and applying educational knowledge when providing guidance to patients and next of kin
  • is capable of applying health information and knowledge of changes in health behaviour to practical issues
  • is capable of reflecting on professional ethics, fair distribution, cooperation and human rights
  • is capable of reflecting on the connection between poverty and health both nationally and globally and of describing national challenges in public health work

Competence:

The student is capable of

  • sharing opinions about ethical challenges, with particular emphasis on safeguarding patients' autonomy, integrity and dignity
  • planning and carrying out tasks related to nurses' educational role
  • documenting nursing in a legally and professionally sound manner

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
  • strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
  • dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
  • Studenten har kunnskaper om etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Course requirements

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Assessment

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Overlapping courses

Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.