Programplaner og emneplaner - Student
SYBA2010 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 14.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge:
The student has knowledge of
- philosophy of science and quantitative research methods
- evidence-based practice
- system and relation perspectives in nursing
- decision-making processes using standardised classification systems: nursing documentation, ICT and eHealth
- development psychology, crisis theory and coping theory, personality psychology, learning, belonging and identity, sociopsychological processes (the individual and community) and how illness affects people's behaviour
-
pathological processes, prognoses and treatment forms in the following mental health disorders/challenges:
- eating disorders
- substance abuse problems
- suicide-related problems
- intellectual disabilities
- behavioural and emotional disorders in children and young people
- education and learning: guidance, teaching, health information and changes in health behaviour, and nurses' educational role
- demography and epidemiology: national and global health
- clinical examination methods and general first aid in accordance with the ABC principle
Skills:
The student
- is skilled in using clinical examination methods and assessments
- is capable of finding, assessing and referring to relevant research articles in order to elucidate nursing issues, both orally and in writing
- is capable of communicating and applying educational knowledge when providing guidance to patients and next of kin
- is capable of applying health information and knowledge of changes in health behaviour to practical issues
- is capable of reflecting on professional ethics, fair distribution, cooperation and human rights
- is capable of reflecting on the connection between poverty and health both nationally and globally and of describing national challenges in public health work
Competence:
The student is capable of
- sharing opinions about ethical challenges, with particular emphasis on safeguarding patients' autonomy, integrity and dignity
- planning and carrying out tasks related to nurses' educational role
- documenting nursing in a legally and professionally sound manner
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
- strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
- strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
- dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
- Studenten har kunnskaper om etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen
Generell kompetanse
Kandidaten har
- innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Course requirements
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.
Assessment
Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Overlapping courses
Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.