Programplaner og emneplaner - Student
SYBA2010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 14.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori og kvantitative forskningsmetoder
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
- har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
- har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
-
har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:
- spiseforstyrrelser
- rusproblematikk
- selvmordsproblematikk
- psykisk utviklingshemming
- adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
- har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
- har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
- har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter:
Studenten
- har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
- kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
- kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende
- kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
- kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
- kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet
Generell kompetanse:
Studenten
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
- kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Studieoppgave 1 Gruppeoppgave
- Hver studiegruppe deles normalt i 3 undergrupper.
- Omfang: 1500 ord (+/- 20 %).
- Veiledning underveis i studiegruppen.
Studieoppgave 2 Gruppeoppgave og/eller individuell oppgave
- Oppgaven kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver.
- Veiledning underveis i studiegruppen.
- Arbeidsbelastning for studentene beregnes til 10-15 timer.
- Detaljert oppgave gis ved emnestart.
Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
100 % tilstedeværelse på et seminar
- Fagnotatet i studieoppgave 1 legges frem og diskuteres på seminardag 1.
- Tilbakemelding på fremlegget fra lærer og opponentgruppe.
- Studieoppgave 2 legges frem på seminar 2.
- Begge seminar har obligatorisk deltakelse
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 2000 ord (+/- 20%).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
SYBA2010 og SYBAS2010 er 100% overlappende.