EPN-V2

SYBA2010 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Bestått første studieår eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har kunnskap om vitenskapsteori (positivismen) og kvantitative forskningsmetoder
    • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
    • har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
    • har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
    • har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
    • har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:

      • spiseforstyrrelser
      • rusproblematikk
      • selvmordsproblematikk
      • psykisk utviklingshemming
      • adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
    • har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
    • har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
    • har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet

    Ferdigheter:

    Studenten

    • har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
    • kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
    • kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende
    • kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
    • kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
    • kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
    • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Studieoppgave 1 Individuell og/eller i gruppe. Oppgaven kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Veiledning underveis i studiegruppen. Arbeidsbelastning for studentene beregnes til 10-15 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
    • Studieoppgave 2 Gruppeoppgave. Hver studiegruppe deles normalt i 3 undergrupper. Omfang: 1500 ord (+/- 20 %). Veiledning underveis i studiegruppen.
    • Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
    • 100 % tilstedeværelse på et seminar Fagnotatet i studieoppgave 2 legges frem og diskuteres på seminardag med obligatorisk deltakelse. Tilbakemelding på fremlegget fra lærer og opponentgruppe.

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 2000 ord (+/- 20%).

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Overlapping courses

    SYBAS2010