Studieinfo emne SYBA2010 2018 HØST
SYBA2010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 14.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
har kunnskap om vitenskapsteori (positivismen) og kvantitative forskningsmetoder
har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:
- spiseforstyrrelser
- rusproblematikk
- selvmordsproblematikk
- psykisk utviklingshemming
- adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter:
Studenten
har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende
kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet
Generell kompetanse:
Studenten
kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
-
Studieoppgave 1 Individuell og/eller i gruppe. Oppgaven kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Veiledning underveis i studiegruppen. Arbeidsbelastning for studentene beregnes til 10-15 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
-
Studieoppgave 2 Gruppeoppgave. Hver studiegruppe deles normalt i 3 undergrupper. Omfang: 1500 ord (+/- 20 %). Veiledning underveis i studiegruppen.
-
Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
-
100 % tilstedeværelse på et seminar Fagnotatet i studieoppgave 2 legges frem og diskuteres på seminardag med obligatorisk deltakelse. Tilbakemelding på fremlegget fra lærer og opponentgruppe.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 2000 ord (+/- 20%).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
SYBAS2010