EPN-V2

SYBA1200 Sykdom, velferd og helsetjeneste Emneplan

Engelsk emnenavn
Illness, Welfare and Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om gerontologi og indremedisinske patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen somatikk: kreft, sykdommer i respirasjonsorganer, hjerte- og karsykdommer, sentralnervesystemet og endokrinologiske sykdommer. Hudsykdommer, autoimmune sykdommer, hematologi og geriatri
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk: velferdsstatens utvikling og sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
  • har kunnskap om helselovgivningen
  • har kunnskap om helsetjenesten i Norge: prioritering og organisering, storbyens helsepolitiske utfordringer og organisering og ledelse innen ulike tjenesteområder
  • har kunnskap om sykepleie i det flerkulturelle samfunn

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer som grunnlag for forståelse av det syke mennesket, for å observere syke og delta i medisinsk behandling
  • kan anvende kunnskap fra medisinske og naturvitenskapelige emner som begrunnelse for sykepleiehandlinger
  • kan anvende kunnskap om stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk som begrunnelse for sykepleiehandlinger og se sammenhengen mellom helse og kultur
  • kan reflektere over sykepleieprofesjonenes plass i helsetjenesten

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan formidle fagstoff om stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk, muntlig og skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, medstudentrespons, seminarer, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Studieoppgave 1. Individuelt fagnotat. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).
  • 100 prosent tilstedeværelse på et seminar i velferd og helsetjeneste.
  • 100 prosent tilstedeværelse på en workshop i sykdomslære.
  • Studieoppgave 2. Fagnotat i gruppe. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).

Vurdering og eksamen

The purpose of the master thesis is for the student to complete an independent scientific study based on a research question that is related to the field of study (journalism/media and communication/non-fiction).

Language of instruction is Norwegian.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

After completing the thesis, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of relevant research traditions for media development in general and the field of study in particular
  • has solid knowledge of relevant methodological and theoretical approaches for the master thesis
  • has in-depth knowledge of the scientific requirements for quality in research
  • has basic knowledge about research ethics

Skills

The student

  • has developed the ability to design a research project from the original idea to a master's thesis
  • can formulate a clear research question grounded in the theories central to the field
  • can examine a data material with methods that are appropriate in light of the purpose of the project and carry it out with great accuracy and thoroughness
  • 'can design a thesis with a clear and distinct structure
  • can discuss the findings in a critical manner
  • can write accurately and engaging
  • can use appropriate references in accordance with good scientific standards

General competence

The student

  • has the ability to develop relevant research questions and a solid project design
  • has competence in the presentation of scientific data
  • can give and receive constructive criticism and feedback
  • has developed competence for independent research work
  • can communicate and discuss research processes and results

Sensorordning

1st semester

The work on the master's thesis starts in the compulsory subjects MED4000 Media development and media research and MED4100 Introduction to research methods. In these courses, students will present and discuss preliminary sketches including the research question, research design, theoretical approaches and choice of method for a possible master's thesis.

2nd semester

During the spring semester, a seminar is organized about the master's thesis work. The final project outline must be submitted within a specified deadline. When a supervisor has been appointed, the student and supervisor must sign a supervision agreement. This agreement regulates the relationship between supervisor and student, rights and obligations in the supervision relationship.

3rd and 4th semester

Individual guidance.

Three seminars are arranged in the 3rd and 4th semester. The purpose of the seminars is to offer the students support and advice throughout the process.

The students are in addition advised to organize colloquies to discuss theory and methods and give each other feedback.

Part-time students are not expected to start work on the master's thesis until the 4th semester.

All students are entitled to 16 hours of individual supervision during the work on the master's thesis. Students that co-operate, are entitled to the same amount of supervision as those working alone. If two students co-operate, they are entitled to 32 hours. The main supervisor must normally come from the Department of Journalism and Media Studies. It is possible for the students to apply for a co-supervisor. The number of hours for a co-supervisor is included in the 16 hours the students are entitled to for supervision of the master's thesis.

The teaching takes place in person, on campus.

Emneoverlapp

No coursework requirements.