EPN-V2

SYBA1200 Sykdom, velferd og helsetjeneste Emneplan

Engelsk emnenavn
Illness, Welfare and Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om gerontologi og indremedisinske patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen somatikk: kreft, sykdommer i respirasjonsorganer, hjerte- og karsykdommer, sentralnervesystemet og endokrinologiske sykdommer. Hudsykdommer, autoimmune sykdommer, hematologi og geriatri
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk: velferdsstatens utvikling og sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
  • har kunnskap om helselovgivningen
  • har kunnskap om helsetjenesten i Norge: prioritering og organisering, storbyens helsepolitiske utfordringer og organisering og ledelse innen ulike tjenesteområder
  • har kunnskap om sykepleie i det flerkulturelle samfunn

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer som grunnlag for forståelse av det syke mennesket, for å observere syke og delta i medisinsk behandling
  • kan anvende kunnskap fra medisinske og naturvitenskapelige emner som begrunnelse for sykepleiehandlinger
  • kan anvende kunnskap om stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk som begrunnelse for sykepleiehandlinger og se sammenhengen mellom helse og kultur
  • kan reflektere over sykepleieprofesjonenes plass i helsetjenesten

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan formidle fagstoff om stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk, muntlig og skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, medstudentrespons, seminarer, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppen.
  • Studieoppgave 1. Individuelt fagnotat. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).
  • 100 prosent tilstedeværelse på et seminar i velferd og helsetjeneste.
  • 100 prosent tilstedeværelse på en workshop i sykdomslære.
  • Studieoppgave 2. Fagnotat i gruppe. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
  • har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
  • ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
  • kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
  • kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk

Hjelpemidler ved eksamen

Dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

 

Arbeidskrav 1

Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (60 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Gruppen* består av tre til fire studenter. Hensikten med arbeidskravet er å praktisk gjennomføre en forevisning av ulike teknikker innen matlaging med faglige begrunnelser.

*Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

 

Arbeidskrav 2

Individuell faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å skrive en tverrfaglig oppgave knyttet til yrkesfaglig praksis med fokus på fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. Vedlegg.

 

Arbeidskrav 3

Individuell faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å fordype seg i temaet ungdom sett ut fra et mangfolds-, livsmestrings-, og/eller folkehelseperspektiv. Omfang: 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og evt. vedlegg.

 

Arbeidskrav 4

Muntlig presentasjon knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på undervisnings metoder, utdanningsvalg og karriereveiledning. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kunne observere hvordan utdanningsvalg og karriereveiledning foregår på ungdomstrinnet, og hvilke undervisningsmetoder de benyttes. Dette presenteres for medstudenter. Omfang ca. 10 minutter per student.

 

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Sensorordning

Eksamen består av to deler.

Del 1: Praktisk eksamen i grupper à tre til fire studenter. Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg innen gitt temaet i mat og helse som inkluderer en undervisningsplan, varighet 30 minutter per gruppe. Eksamen vurderes gruppevis med bokstavkarakter A-F.

Del 2: Individuell muntlig høring, varighet inntil 15 minutter per student. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Del 1 må være bestått for å kunne gjennomføre del 2.

 

Del 1 og del 2 må være bestått for å få samlet karakter på emnet, del 1 teller 40% og del 2 teller 60% på samlet karakter for emnet.

 

Ny og utsatt eksamen

Ved dokumenterte årsaker arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring av del 1 i 10 minutter og del 2 gjennomføres i inntil 30 minutter.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.  

Emneoverlapp

Del 1: alle hjelpemidler tillatt

Del 2: n A4 side med stikkord