EPN-V2

SYBA1110 The Basic Psycho-Social and Existential Needs of the Human Being and Nursing as a Science and Profession Course description

Course name in Norwegian
Mennesket og grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov og sykepleie som vitenskap og profesjon
Weight
12.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

    Ekvivalente emner

    Emne SYBAS1110 Menneskets grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov og sykepleie som vitenskap og profesjon er 100 prosent overlappende med SYBA1110.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov hos mennesket: sosial kontakt, identitet og egenverd, trygghet, seksualitet
    • har kunnskap om pasientens opplevelse og reaksjoner på sykdom og lidelse: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
    • har kunnskap om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap: sykepleievitenskapens overordnede begreper (menneske, helse, omgivelser, sykepleie), sykepleiens funksjonsområder, behovsteorier i sykepleie, etiske teorier og prinsipper
    • har kunnskap om sykepleiens historie og tradisjon
    • kjenner til forskning og fagutvikling i sykepleie
    • har kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, herunder intervju og observasjon som metode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere en pasients ressurser og opplevelser av sykdom
    • kan anvende kunnskap om opplevelser av sykdom og lidelse
    • kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
    • kan identifisere verdikonflikter
    • kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
    • kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
    • har innsikt i relevante sykepleieetiske problemstillinger
    • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, individuelle skriftlige oppgaver, veiledning og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppen.
    • Studieoppgave 1. Fagnotat med en del som gjennomføres som gruppearbeid og en del som gjennomføres individuelt. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer underveis i skriveprosessen.
    • Studieoppgave 2. Fagnotat. Utarbeides i gruppe på to til tre studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer på utkast til fagnotatet. Fagnotatet legges frem og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder til stede.
  • Assessment

    Vurderingsform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.

    Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

    Sensurordning: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. En intern og en ekstern.

    Pensumliste

    Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 13-43). Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s.)

    Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7, 9 og 10] (66 s.)

    Furusund, A. S., Lykkeslett, E., Skrondal, T. & Wogn-Henriksen, K. (2007). Signe som ikke ville dusje. Om sansestimulering og samspill. Demens og alderspsykiatri , 11 (1), 19-27. Hentet fra aldringoghelse.no/ViewFile.aspx?ItemID=336 (4 s.)

    Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 373-407). Oslo: Gyldendal akademisk. (34 s.)

    Gran, S. V., Festvåg, L. S. & Landmark, B. T. ¿Alone with my pain - it can¿t be explained, it has to be experienced¿. A Norwegian in-depth interview study of pain in nursing home residents. International Journal of Older People Nursing , 5 (1), 25-33. doi:10.1111/j.1748-3743.2009.00195.x (9 s.)http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1748-3743.2009.00195.x

    Verdighetsgarantien. (2010). Forskrift om en verdig eldreomsorg Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-11-12-1426?q=forskrift%20om%20verdig%20eldreomsorg

    Heggestad, A., Nortvedt, P. & Slettebø, A. (2013). 'Like a prison without bars': Dementia and experiences of dignity. Nursing Ethics , 20 (8), 881-892. doi:10.1177/0969733013484484 (12 s.)http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0969733013484484

    Heggestad, A. K. T. (2016). Verdighet som fenomen i sykepleien. I A. K. T. Heggestad, & U. Knutstad (Red.),Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 23-39). Oslo: Cappelen Damm. (16 s.)

    Helgesen, A. K. (2016). Sosial kontakt. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 141-167). Oslo: Gyldendal akademisk. (26 s.)

    Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30?q=helse og omsorgstjenesteloven

    Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell m.v. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64?q=helsepersonelloven

    Kristoffersen, N. J. (2016). Helse og sykdom - Utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., Bind 1, s. 29-87). Oslo: Gyldendal akademisk. (58 s.)

    Kristoffersen, N. J. (2016). Stress og mestring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 237-294). Oslo: Gyldendal akademisk. (57 s.)

    Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleiefagets teoretiske utvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 15-80). Oslo: Gyldendal akademisk. (65 s.)

    Kristoffersen, N. J. (2016). Å styrke pasientens ressurser. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 349-406). Oslo: Gyldendal akademisk. (57 s.)

    Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & E.A, S. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., Bind 1, s. 15-27). Oslo: Gyldendal akademisk. (12 s.)

    Kristoffersen, N. J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier - Verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., Bind 1, s. 89-138)

    Leseth, A. B. & Tellmann, S. M. (2014). Hvordan lese kvalitativ forskning? Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1 og 7] (47 s.)

    Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler . Hentet frahttps://www.nsf.no/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf

    Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2, 3, og 4] (141 s.)

    Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter. Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=pasient og brukerrettighetsloven

    Rustøen, T. (2016). Livskvalitet og velvære. I A. K. T. Heggestad, & U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 80-109). Oslo: Akribe. (29 s.)

    Segesten, K. (2016). Trygghet og utrygghet ved uklar og/eller alvorlig sykdom. I A. K. T. Heggestad (Red.),Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 146-158). Oslo: Akribe. (12 s.)

    Slettebø, Å. (2008). Safe, but lonely: Living in a nursing home. Vård i Norden , 28 (1), 22-25. doi:10.1177/010740830802800106 (4 s.) http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/010740830802800106

    Solvoll, B. A. (2016). Identitet og egenverd. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 105-140). (35 s.)

    Tøien, M., Bjørk, I. T. & Fagerström, L. (2015). Older Users¿ Perspectives on the Benefits of Preventive Home Visits. Qualitative Health Research , 25 (5), 700-712. doi:10.1177/1049732314553595 (12 s.)http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/1049732314553595

    Winger, A. & Legaard, M. (2016). Smerter. I U. Knutstad, & A. K. T. Heggestad (Red.), Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 172-197). Oslo: Cappelen Damm. (25 s.)

    (Pensumliste ajour: 17.08.16 v/MN)