EPN-V2

SYBA1020 Menneskets grunnleggende fysiologiske behov - sykepleie, grunnleggende farmakologi, mikrobiologi og ernæringskunnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic physiological needs of the human being - nursing, communication, pharmacology, microbiology and nutrition
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
6.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Ekvivalente emner

Emne SYBAS1020 Mennesket og grunnleggende fysiologiske behov - sykepleie, kommunikasjon, farmakologi, mikrobiologi og ernæringskunnskap er 100% overlappene med SYBA1020.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om grunnleggende fysiologiske behov hos mennesket: respirasjon og sirkulasjon, aktivitet, søvn og hvile, væske og ernæring, og eliminasjon
  • har kunnskap om grunnleggende ernæring, og energigivende og ikke-energigivende stoffer
  • har kunnskap om grunnleggende farmakologi
  • har kunnskap om normalflora og sykdomsfremkallende mikrober, smittekjeden, resistens og mikrobenes patogenese
  • har kunnskap om hjelpende kommunikasjon
  • kan begrunne sykepleiehandlinger med relevant kunnskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre praktiske prosedyrer knyttet til å dekke pasientens grunnleggende fysiologiske behov i tråd med tekniske, etiske og hygieniske prinsipper
  • kan begrunne hensikt, gjøre observasjoner og vurdere risikomomenter ved gjennomføring av prosedyrer
  • behersker basal hjerte-lunge-redning (HLR) med hjertestarter og Heimlich manøver

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hva som fører til at de grunnleggende behovene trues, forårsaker sykdom, og hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesker gjennom vitale tegn og symptomer
  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende fysiologiske behov og ressurser
  • kan formidle naturvitenskapelig fagstoff knyttet til pasienters grunnleggende behov, muntlig og skriftlig
  • opptrer på en empatisk, respektfull og pålitelig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppesamlingene.
  • 100 prosent tilstedeværelse på workshop.
  • Studieoppgave 1. Individuelt fagnotat. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer på fagnotatet.
  • Studieoppgave 2. Individuelt fagnotat. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer på fagnotatet.

Praktisk test på simulerings- og ferdighetsenheten. Studenten har totalt 3 forsøk på testen hvert studieår. Testene gjennomføres kun før ordinær eksamen. Testen betinger 100 prosent deltakelse på alle temaene ved simulerings- og ferdighetsenheten. Temaene er følgende:

  1. HLR med hjertestarter.
  2. Infeksjonsforebygging.
  3. Leiring og eliminasjon.
  4. Personlig hygiene.
  5. Spisehjelp og tannpuss.
  6. Vitale tegn og spesielt munnstell.
  7. Legemiddelhåndtering og subkutane injeksjoner.

En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbytte.

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Hjelpemidler: Ingen.

Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Sensurordning: Hver eksamen vurderes av 2 sensorer, en intern og en ekstern.

Pensumliste

Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 189-234). Oslo: Gyldendal akademisk.

Almås, H. (2016). Sykepleie til pasienter med forstyrrelser i kroppstemperaturen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 165-184). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bastøe, L.-K. H. & Frantsen, A. M. (2016). Behovet for søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 347-367). Oslo: Gyldendal akademisk.

Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 7, 8, 9 og 10]

Elstrøm, P. (2014). Smittekjeden. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 95-101). Oslo: Gyldendal akademisk.

Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 241-307). Oslo: Gyldendal akademisk.

Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie. Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s.129-151) Oslo: Gyldendal akademisk.

Lassen, J. (2014). Fra infeksjonssykdommenes utviklingshistorie. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.),Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 63-69). Oslo: Gyldendal akademisk.

Lassen, J. & Degré, M. (2014). Hovedgrupper av mikrober og deres grunnleggende egenskaper. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 27-59). Oslo: Gyldendal akademisk.

Lassen, J. & Steen, M. (2014). Infeksjoner - Mikrobenes angrep og menneskekroppens forsvar. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 81-94). Oslo: Gyldendal akademisk.

Midtvedt, T. (2014). Antimikrobielle midler og resistensutvikling. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.),Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 103-111). Oslo: Gyldendal akademisk.

Midtvedt, T. & Steen, M. (2014). Samliv mellom mikrober og vertsorganisme - normalflora. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 71-79). Oslo: Gyldendal akademisk.

Nordeng, H. M. E. (2013). Grunnleggende kunnskap - Hva er legemidler og hvordan brukes de? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 23-43). Oslo: Gyldendal akademisk.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Basal HLR- voksne med hjertestarter . Hentet frahttp://nrr.org/images/pdf/HLR_med_hjertestarter_Norske_retningslinjer_2015.pdf

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Fremmedlegeme i luftveiene . Hentet frahttp://nrr.org/images/pdf/Fremmedlegme_Norske_retningslinjer_2015.pdf

Skaug, E. A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 311-334). Oslo: Gyldendal akademisk.

Skaug, E. A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 45-79). Oslo: Gyldendal akademisk.

Skaug, E. A. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 87-115). Oslo: Gyldendal akademisk.

Slørdal, L. & Spigset, O. (2013). Farmakodynamikk - Hva gjør legemidlet med kroppen? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 45-54). Oslo: Gyldendal akademisk.

Solhaug, M., Rotegård, A. K., Hjortnæs, A. K., Schjødt-Osmo, B. & Bjørk, I. T. (2014). Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten . Hentet 15.04 2016 fra https://ppsnett.no/pps/forside?sv=9.0

Sortland, K., Steensæth, Y. & Gjerstad, R. (2015). Ernæring - Mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1-8 og 12]

Spigset, O. (2013). Interaksjoner - Hvordan kan legemidler påvirke hverandre på en ugunstig måte? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 89-92). Oslo: Gyldendal akademisk.

Spigset, O. (2013). Årsaker til variasjon i legemiddelrespons - Hvorfor virker ikke alle legemidler likt hos alle? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 77-86). Oslo: Gyldendal akademisk.

Spigset, O. & Slørdal, L. (2013). Bivirkninger - Hvilke uønskede effekter har legemidlet? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 67-75). Oslo: Gyldendal akademisk.

Spigset, O. & Slørdal, L. (2013). Farmakokinetikk - Hva gjør kroppen med legemidlet? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 55-65). Oslo: Gyldendal akademisk.

Stordalen, J. (2010). Praktiske sykepleieferdigheter (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1-11, 14, 16, 18 og 20]

(Pensumliste ajour: 29.06.16 v/MN)