EPN-V2

SVC6100 Veiledning og coaching for læring på arbeidsplassen Emneplan

Engelsk emnenavn
Guidance and coaching for learning in the workplace
Studieprogram
Veiledning og coaching for læring på arbeidsplassen
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er etablert som et tiltak for permitterte og arbeidsledige som følge av koronapandemien. Deltakerne skal utvikle forståelse og innsikt i veiledning og coaching, kunne se forholdet mellom valg og begrunnelser for ulike metoder i veiledning og coaching. Det vil bli lagt vekt på at deltagere utvikler forståelse og innsikt i verdier og etisk grunnlag for veiledning og coaching knyttet til egen rolle og kunne redegjøre for sin egen rolle i en veiledningsprosess. Gjennom kurset vil studentene også lære ulike metoder og verktøy i veilednings- og coachingprosesser. Kurset tilpasses studentens ulike yrkesområder og er for alle som er opptatt av det dynamiske samspillet som oppstår der mennesker møtes og arbeider sammen.

Forkunnskapskrav

Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011. Siste revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018.

Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning er et felles sammenbindende emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.

I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med kunnskapsteoretiske spørsmål knyttet til forskningsfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Gjennom emnets breddeorientering skal studentene tilegne seg teoretisk oversikt i et komparativt og internasjonalt perspektiv. Det legges videre vekt på et analytisk perspektiv gjennom kritiske studier av sentrale tekster og på teorier, temaer og tilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevante for utdanningsvitenskap relatert til lærerutdanning. Utviklingsorienterte perspektiver på forskning er sentrale.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • har kunnskap om rollen som veileder og coach

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • har grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledningsprosesser
  • har grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende kompetanse i individuell veiledning og coaching
  • har grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach

Innhold

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.

Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for kurset.

Arbeids- og undervisningsformer

Tilbudet er nettbasert med 4 digitale samlinger à 3 timer i Zoom. Samlingene vil variere mellom undervisning av teori, gruppeoppgaver og diskusjoner. I tillegg benyttes Canvas som læringsplattform hvor det vil ligge læringsressurser og rom for dialog mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har dyptgående kunnskap om:

  • relevante kunnskapsteorier på feltet
  • utdanningsvitenskapelige teorier, temaer og forskningstilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevant for lærerutdanning
  • hovedtrekk i norsk og internasjonal forskning på området

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere, sammenstille og problematisere relevant forskning på feltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kan håndtere kunnskapsteoretiske analyser og analysere komplekse sammenhenger i fagfeltet
  • kan gi faglig kompetente skriftlige fremstillinger og muntlige presentasjoner i relevante forskningsmiljøer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og tilegne seg solid innsikt i relevant utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger
  • kan dokumentere kritisk evne til å identifisere egne og allmenne behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kan formidle sin forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler

Vurdering og eksamen

Undervisningen i emnet går normalt over ett semester. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Muntlig presentasjon av utkast til individuelt essay.
  • 80 prosent tilstedeværelse på kurset. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen er profesjonsrettet. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Arbeidsformen forutsetter studentaktivitet og samhandling. Den gir en kompetanse som ikke kan tilegnes kun ved lesing av pensum, men må opparbeides ved tilstedeværelse, i reell dialog mellom studenter og forelesere. Kun i spesielle tilfeller kan fravær utover 20 prosent kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil studenten miste retten til å få essayet vurdert.

Vurderingsuttrykk

Studenten skriver et individuelt essay med omfang på 6000 - 8000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.

Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav.

Sensorordning

x