EPN-V2

STRÅLPRA Praksis i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Practice in Radiotherapy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Praksisemnet STRÅLPRA består av to praksisperioder: STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102. Praksisperioden STRÅLPRA-101 går over 5 uker i løpet av 1. semester, hvorav 4 uker er lagt til behandlingsapparat og en uke er avsatt til prosjektarbeid. Praksisperioden STRÅLPRA-102 går over 5 uker i løpet av 2. semester hvorav 4 uker er lagt til behandlingsapparat/planleggingsavsnitt og en uke er avsatt til prosjektarbeid.

    Det stilles krav om økende grad av refleksjon, kritisk vurderingsevne og selvstendighet gjennom de to periodene.

  • Forkunnskapskrav

    STRÅL6020 og praksisperioden STRÅLPRA-101 må være bestått for at studenten kan starte praksisperiode STRÅLPRA-102.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om avdelingens rutiner for informasjon om stråleterapi og forebyggende/opp­følgende tiltak med tanke på bivirkninger
    • har inngående kunnskap og erfaring med hvordan stråleterapi­maskiner og annet utstyr brukt i stråleterapi kan utnyttes ved ulike behandlingsopplegg
    • har inngående kunnskap om prinsipper vedrørende behandlings­planlegging og kan vurdere problem­stillinger knyttet til risikoorgan
    • har bred kunnskap om strålevern og bildekvalitet
    • kan beskrive avdelingens retningslinjer, kvalitets­systemer, prosedyrer og dokumenta­­sjonsrutiner
    • har inngående kunnskap om behandlingspresisjon og -nøyaktighet, verifikasjonsmetoder og bildeveiledet stråleterapi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teoretiske kunnskaper om onkologi, kreftomsorg og kommuni­ka­sjon for å gi god informa­sjon, undervisning og veiledning som er tilpasset pasienten og pårørende sitt behov
    • kan identifisere omsorgs­behov og kartlegge bivirkninger samt iverksette relevante tiltak for å forebygge, lindre og / eller behandle disse
    • kan vise omsorg og respekt for pasienter og pårørende
    • kan ivareta en god hygiene, håndtere avfall og avfallsprodukter på en forskriftsmessig måte
    • har grunnleggende ferdigheter i simulering, feltarrangement og doseringsgrunnlag
    • kan selvstendig planlegge og tilrettelegge for stråle­behand­ling av ulike behandlingsopplegg i samsvar med gjeldende retningslinjer
    • behersker pasientposi­sjonering og feltinnstilling i forhold til fikserings­utstyr og koordinatsystem selvstendig
    • kan vurdere metoder og analysere resultater fra verifikasjon og bildeveiledet stråleterapi
    • kan dokumentere utført behandling, avviks­registrering og korrigerende tiltak
    • kan betjene apparaturen på en forsvarlig og sikker måte og utføre nødprosedyrer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan kreftsykdom og behandling oppleves for pasienten
    • har innsikt i egen rolle og egne reaksjoner i møtet med pasient og pårørende
    • har en faglig og etisk bevissthet om egen adferd i forhold til kreftpasienter og deres pårørende som kommer til uttrykk gjennom respekt, forståelse, samarbeid og profesjonalitet
    • kan integrere faglige kunnskaper i yrkesutøvelsen i henhold til kunnskapsbasert praksis og reflektere kritisk over egen og andres profesjonelle praksis
    • har selvinnsikt og vilje til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse
    • har evne til samarbeid i team og en åpen holdning til tverrfaglig samarbeid
    • kan utnytte tilgjengelige læresituasjoner og informasjonskilder
    • viser selvstendighet, nøyaktighet og pålitelighet i fagutøvelsen
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av to perioder i klinisk praksis, en skriftlig prosjektoppgave og to prosjektperioder med presentasjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering i emnet:

    • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til prosjekt innen pasientomsorg.
    • Prosjektoppgave i pasientomsorg, individuell skriftlig oppgave på ca. 2000 ord.
    • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til prosjekt innen enkel doseplanlegging.
    • Skriftlig individuell presentasjon knyttet til kvalitetssikring i stråleterapi.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Vurderingsform: Vurdering av klinisk praksis.

    Studiepoeng utløses når begge praksisperioder er bestått. Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse (90 prosent tilstedeværelse).

  • Vurderingsuttrykk

    Hver praksisperiode vurderes til bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Vurdering gjennomføres av praksisveileder og faglærer ved universitetet.