Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6300 Protoner i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Protons in Radiotherapy
- Studieprogram
-
Videreutdanning i stråleterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling med protoner.
Forkunnskapskrav
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (7 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.
Læringsutbytte
Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, simulering- og ferdighetstrening (sår) og digitalt seminar (ernæring).
Arbeids- og undervisningsformer
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
- kan gjøre rede for forhold;som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive;sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse;
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse;og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt;og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*
;
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen;på individ-,;gruppe- og samfunnsnivå
- kan diskutere forhold av betydning for;svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
- kan kommunisere anerkjennende med foresatte*
;
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
- kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- prosjektbaserte praksisstudier, 3 uker, obligatoriske 90 % tilstedeværelse
- INTER1200, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Hjelpemidler ved eksamen
Muntlig eksamen i gruppe
- Inntil 10 studenter i gruppen, 30 min.
Eksamen går hele emneperioden og sluttføres med;muntlig presentasjon.
Gruppen kan velge om den muntlig eksamen gis på norsk og/eller engelsk.
Ny eksamen: Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, får studentgruppen en ny mulighet å gjennomføre eksamen etter avtale. Dersom studentene ikke består eksamen for andre gang, vurderes emnet som ikke bestått for hele gruppen.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.
Opptakskrav
To interne sensorer vurderer hver muntlig eksamen.;