EPN-V2

STRÅL6300 Protoner i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Protons in Radiotherapy
Studieprogram
Videreutdanning i stråleterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, dose­plan­legging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt stråle­behandling med protoner.

Forkunnskapskrav

Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (7 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.

Læringsutbytte

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, simulering- og ferdighetstrening (sår) og digitalt seminar (ernæring).

Arbeids- og undervisningsformer

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold;som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive;sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse;
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse;og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt;og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen;på individ-,;gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for;svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

;

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • prosjektbaserte praksisstudier, 3 uker, obligatoriske 90 % tilstedeværelse
  • INTER1200, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Hjelpemidler ved eksamen

Muntlig eksamen i gruppe

  • Inntil 10 studenter i gruppen, 30 min.

Eksamen går hele emneperioden og sluttføres med;muntlig presentasjon.

Gruppen kan velge om den muntlig eksamen gis på norsk og/eller engelsk.

Ny eksamen: Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, får studentgruppen en ny mulighet å gjennomføre eksamen etter avtale. Dersom studentene ikke består eksamen for andre gang, vurderes emnet som ikke bestått for hele gruppen.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.

Opptakskrav

To interne sensorer vurderer hver muntlig eksamen.;