Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6300 Protoner i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Protons in Radiotherapy
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling med protoner.
-
Forkunnskapskrav
Emnet STRÅL6110 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6300. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte de fysiske og strålebiologiske aspektene ved protonstråling og beskrive annen partikkelstråling
- kan gjøre rede for akseleratorteknologi og drøfte ulike bestrålingsteknikker ved protonterapi
- kan vurdere fiksering og bildeopptak for behandlingsplanlegging ved protonterapi
- kan gjøre rede for doseplanlegging (doseberegning, dosefordeling, robusthet og ulike optimaliseringsteknikker) ved protonterapi
- kan gjøre rede for hvilke diagnoser/pasienter som kan ha nytte av protonterapi fremfor fotonterapi, med tanke på behandlingseffekt og/eller stråleindusert normalvevstoksitet
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til protonterapi
- kan gjøre rede for og vurdere usikkerheter knyttet til doseavsetting ved behandling med protoner
- kan gjøre rede for kvalitetssikring og -kontroll, overvåking og verifikasjon av protonterapi
- kan gjøre rede for strålereaksjoner/bivirkninger og oppfølging av pasienter som behandles med protonterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utarbeide og optimalisere doseplaner med protoner ved bruk av ulike teknikker
- kan selvstendig vurdere og analysere usikkerheter knyttet til behandlingsplanlegging og behandling med protoner
- kan selvstendig vurdere behovet for adapsjon og endringer underveis i behandlingen
- kan analysere dosefordeling ved protonplaner og anvende dette til å vurdere ulike strålebehandlingsalternativ (eks. fotoner)
- kan selvstendig anvende strålebiologiske modeller for å beregne biologisk effekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen protonterapi, både til pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
- kan samhandle med egen faggruppe og tverrfaglig ved planlegging av stråleterapi
- kan aktivt bidra i utvikling av nasjonale/lokale retningslinjer for behandling med partikler/protoner
- kan aktivt bidra i innovasjonsprosesser og kliniske studier
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, digitale læringsressurser, refleksjonsoppgaver og diskusjonsfora knyttet til temaene. I tillegg kommer ferdighetstreninger, seminarer og skriftlige arbeidsoppgaver som forberedelse til organisert samhandling og medstudentbasert tilbakemelding.
Studentene arbeider med tre individuelle skriftlige prosjektoppgaver på 1000 ord (+/- 10 prosent). Det gis inntil én skriftlig tilbakemelding per oppgave, forutsatt at studenten leverer inn oppgaven til nærmere angitt frist. Oppgavene vil senere inngå i mappevurderingen (se vurdering og eksamen).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på obligatoriske aktiviteter
-
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen. Mappen skal bestå av tre skriftlige oppgaver på 1000 ord (+/- 10 prosent) per oppgave.
Det gis én samlet karakter. De tre oppgavene i mappen vektes likt ved fastsetting av karakter. De tre oppgavene må være vurdert til A-E (bestått) for å bestå eksamen.
Ny eksamen: Dersom én eller flere av oppgavene blir vurdert til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon av oppgaven(e) én (1) gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves fullført videreutdanning i stråleterapi eller tilsvarende, medisinutdanning med spesialisering i onkologi eller masterutdanning i fysikk med spesialisering i medisinsk fysikk/biofysikk.