Studieinfo emne STRÅL6300 2023 HØST
STRÅL6300 Protoner i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Protons in Radiotherapy
- Studieprogram
-
Videreutdanning i stråleterapi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling med protoner.
Forkunnskapskrav
Emnet STRÅL6110 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6300. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte de fysiske og strålebiologiske aspektene ved protonstråling og beskrive annen partikkelstråling
- kan gjøre rede for akseleratorteknologi og drøfte ulike bestrålingsteknikker ved protonterapi
- kan vurdere fiksering og bildeopptak for behandlingsplanlegging ved protonterapi
- kan gjøre rede for doseplanlegging (doseberegning, dosefordeling, robusthet og ulike optimaliseringsteknikker) ved protonterapi
- kan gjøre rede for hvilke diagnoser/pasienter som kan ha nytte av protonterapi fremfor fotonterapi, med tanke på behandlingseffekt og/eller stråleindusert normalvevstoksitet
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til protonterapi
- kan gjøre rede for og vurdere usikkerheter knyttet til doseavsetting ved behandling med protoner
- kan gjøre rede for kvalitetssikring og -kontroll, overvåking og verifikasjon av protonterapi
- kan gjøre rede for strålereaksjoner/bivirkninger og oppfølging av pasienter som behandles med protonterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utarbeide og optimalisere doseplaner med protoner ved bruk av ulike teknikker
- kan selvstendig vurdere og analysere usikkerheter knyttet til behandlingsplanlegging og behandling med protoner
- kan selvstendig vurdere behovet for adapsjon og endringer underveis i behandlingen
- kan analysere dosefordeling ved protonplaner og anvende dette til å vurdere ulike strålebehandlingsalternativ (eks. fotoner)
- kan selvstendig anvende strålebiologiske modeller for å beregne biologisk effekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen protonterapi, både til pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
- kan samhandle med egen faggruppe og tverrfaglig ved planlegging av stråleterapi
- kan aktivt bidra i utvikling av nasjonale/lokale retningslinjer for behandling med partikler/protoner
- kan aktivt bidra i innovasjonsprosesser og kliniske studier
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, digitale læringsressurser, refleksjonsoppgaver og diskusjonsfora knyttet til temaene. I tillegg kommer ferdighetstreninger, seminarer og skriftlige arbeidsoppgaver som forberedelse til organisert samhandling og medstudentbasert tilbakemelding.
Studentene arbeider med tre individuelle skriftlige prosjektoppgaver på 1000 ord (+/- 10 prosent). Det gis inntil én skriftlig tilbakemelding per oppgave, forutsatt at studenten leverer inn oppgaven til nærmere angitt frist. Oppgavene vil senere inngå i mappevurderingen (se vurdering og eksamen).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen. Mappen skal bestå av tre skriftlige oppgaver på 1000 ord (+/- 10 prosent) per oppgave.
Det gis én samlet karakter. De tre oppgavene i mappen vektes likt ved fastsetting av karakter. De tre oppgavene må være vurdert til A-E (bestått) for å bestå eksamen.
Ny eksamen: Dersom én eller flere av oppgavene blir vurdert til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon av oppgaven(e) én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.
Opptakskrav
Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves fullført videreutdanning i stråleterapi eller tilsvarende, medisinutdanning med spesialisering i onkologi eller masterutdanning i fysikk med spesialisering i medisinsk fysikk/biofysikk.