EPN-V2

STRÅL6200 Fordypningsoppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Thesis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studentene skal fordype seg i forsknings- og utviklingsarbeid innen stråleterapi. Hensikten med oppgaven er at studentene utvikler sin evne til å arbeide målrettet og systematisk gjennom å anvende vitenskapelige arbeidsmetoder for å belyse en problemstilling.

    Studentene må selv velge en relevant problemstilling, samt initiere og gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid. Prosjekter i stråle­terapiavdelinger er ofte samarbeids­oppgaver. Fordypnings­oppgaven skal derfor skrives som en gruppeoppgave, slik at studentene får videreutviklet sine samarbeidsevner.

    Emnets omfang: 10 studiepoeng:

    • Forskningsmetode 2 studiepoeng
    • Fordypningsoppgave 8 studiepoeng
  • Forkunnskapskrav

    STRÅL6020 må være bestått for å fremstille seg til eksamen i emnet STRÅL6200.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om vitenskapelige metoder og arbeidsformer
    • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer
    • har bred kunnskap om nyere forskning innen fordypningsoppgavens tema

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan definere og utarbeide en problemstilling og prosjektbeskrivelse
    • kan foreta og begrunne valg av metode i forhold til valgt problemstilling
    • kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
    • kan planlegge og gjennomføre et vitenskapelig prosjektarbeid
    • kan strukturere teori, metode, diskusjon og konklusjon i en vitenskapelig tekst

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål
    • kan kommunisere og diskutere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner av forskningsresultater innen fagområdet
    • kan formidle, diskutere og kritisk vurdere resultater fra eget prosjektarbeid
    • kan anvende sine kunnskaper på nye områder for å gjennomføre arbeids­oppgaver og prosjekter samt bidra til nytenkning og videreutvikling av faget
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av seminarer, selvstudier og prosjektarbeid. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres som et prosjektarbeid i grupper på 2-5 studenter. Hver gruppe tilbys inntil 10 timers veiledning på fordypningsoppgaven.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse ved seminarer
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Skriftlig oppgave i gruppe på 2-5 studenter med individuell muntlig eksamen inntil 30 min. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 7500 ord

    Studenten får én samlet karakter. Den skriftlige oppgaven må være bestått (A-E) før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Hele karakterskalaen (A-F) benyttes når samlet karakter settes.

    Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del av eksamen. Studenten får utdelt et eksemplar av sin fordypningsoppgave på muntlig eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser