Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6200 Fordypningsoppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thesis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Studentene skal fordype seg i forsknings- og utviklingsarbeid innen stråleterapi. Hensikten med oppgaven er at studentene utvikler sin evne til å arbeide målrettet og systematisk gjennom å anvende vitenskapelige arbeidsmetoder for å belyse en problemstilling.
Studentene må selv velge en relevant problemstilling, samt initiere og gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid. Prosjekter i stråleterapiavdelinger er ofte samarbeidsoppgaver. Fordypningsoppgaven skal derfor skrives som en gruppeoppgave, slik at studentene får videreutviklet sine samarbeidsevner.
Emnets omfang: 10 studiepoeng:
- Forskningsmetode 2 studiepoeng
- Fordypningsoppgave 8 studiepoeng
-
Forkunnskapskrav
STRÅL6020 må være bestått for å fremstille seg til eksamen i emnet STRÅL6200.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige metoder og arbeidsformer
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer
- har bred kunnskap om nyere forskning innen fordypningsoppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- kan definere og utarbeide en problemstilling og prosjektbeskrivelse
- kan foreta og begrunne valg av metode i forhold til valgt problemstilling
- kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan planlegge og gjennomføre et vitenskapelig prosjektarbeid
- kan strukturere teori, metode, diskusjon og konklusjon i en vitenskapelig tekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål
- kan kommunisere og diskutere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner av forskningsresultater innen fagområdet
- kan formidle, diskutere og kritisk vurdere resultater fra eget prosjektarbeid
- kan anvende sine kunnskaper på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter samt bidra til nytenkning og videreutvikling av faget
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av seminarer, selvstudier og prosjektarbeid. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres som et prosjektarbeid i grupper på 2-5 studenter. Hver gruppe tilbys inntil 10 timers veiledning på fordypningsoppgaven.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse ved seminarer
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Skriftlig oppgave i gruppe på 2-5 studenter med individuell muntlig eksamen inntil 30 min. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 7500 ord
Studenten får én samlet karakter. Den skriftlige oppgaven må være bestått (A-E) før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Hele karakterskalaen (A-F) benyttes når samlet karakter settes.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del av eksamen. Studenten får utdelt et eksemplar av sin fordypningsoppgave på muntlig eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser