EPN

STRÅL6200 Fordypningsoppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Thesis
Studieprogram
Videreutdanning i stråleterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal fordype seg i forsknings- og utviklingsarbeid innen stråleterapi. Hensikten med oppgaven er at studentene utvikler sin evne til å arbeide målrettet og systematisk gjennom å anvende vitenskapelige arbeidsmetoder for å belyse en problemstilling.

Studentene må selv velge en relevant problemstilling, samt initiere og gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid. Prosjekter i stråle­terapiavdelinger er ofte samarbeids­oppgaver. Fordypnings­oppgaven skal derfor skrives som en gruppeoppgave, slik at studentene får videreutviklet sine samarbeidsevner.

Emnets omfang:        10 studiepoeng:

  • Forskningsmetode       2 studiepoeng

  • Fordypningsoppgave   8 studiepoeng  

Forkunnskapskrav

STRÅL6020 må være bestått for å fremstille seg til eksamen i emnet STRÅL6200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige metoder og arbeidsformer
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer
  • har bred kunnskap om nyere forskning innen fordypningsoppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere og utarbeide en problemstilling og prosjektbeskrivelse
  • kan foreta og begrunne valg av metode i forhold til valgt problemstilling
  • kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • kan planlegge og gjennomføre et vitenskapelig prosjektarbeid
  • kan strukturere teori, metode, diskusjon og konklusjon i en vitenskapelig tekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • kan kommunisere og diskutere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner av forskningsresultater innen fagområdet
  • kan formidle, diskutere og kritisk vurdere resultater fra eget prosjektarbeid
  • kan anvende sine kunnskaper på nye områder for å gjennomføre arbeids­oppgaver og prosjekter samt bidra til nytenkning og videreutvikling av faget

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av seminarer, selvstudier og prosjektarbeid. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres som et prosjektarbeid i grupper på 2-5 studenter. Hver gruppe tilbys inntil 10 timers veiledning på fordypningsoppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse ved seminarer

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig oppgave i gruppe på 2-5 studenter med individuell muntlig eksamen inntil 30 min. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 7500 ord

Studenten får én samlet karakter. Den skriftlige oppgaven må være bestått (A-E) før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Hele karakterskalaen (A-F) benyttes når samlet karakter settes.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del av eksamen. Studenten får utdelt et eksemplar av sin fordypningsoppgave på muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser