EPN-V2

STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår også marginer og usikkerheter, bildeopptak doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gradert skala A-F.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
    • kan gjøre rede for og drøfte virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
    • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
    • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
    • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
    • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
    • kan tolke og vurdere dosefordelinger ved ulike behandlingsopplegg
    • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
    • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
    • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
    • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
    • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging (forward og invers), vurdering av dosefordelinger og behov for adapsjon under strålebehandling
    • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
    • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av ulike fraksjoneringsmønstre
    • kan utføre og evaluere kontroll av stråleterapiutstyr og planlagt behandling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
    • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag, strålebiologi og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
    • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
    • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
    • kan analysere og kritisk vurdere kvalitetssikring, avvik og avvikshåndtering i stråleterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
    • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
    • har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
    • kjenner til prinsipper for design
    • kan forklare fagets spesifikke terminologi
    • har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre behovsanalyser
    • kommunisere designideer ved hjelp av skisser
    • utforme lavoppløsnings prototyper deriblant organisere informasjon visuelt og anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt
    • utføre brukertester
    • måle brukergrensesnitt ved å designe enkle eksperimenter og anvende enkle statistiske verktøy

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
    • kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
    • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
    • kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Forelesninger og praktisk arbeid med prototyping, evaluering og produktutvikling. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).

  • Vurdering og eksamen

    Kombinert eksamen bestående av to deler:

    1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)

    2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

    Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). 

    Ny eksamen: Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Del 2: Kalkulator

  • Vurderingsuttrykk

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • En individuell oppgave (1000-1600 ord).
    • To gruppearbeider (to til fire studenter). En på 1600-300 ord, og en på 1000-2000 ord.

    Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Sensorordning

    Alle.