Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.
Emnets omfang: 15 studiepoeng
- Strålebiologi 6 studiepoeng
- Behandlingsplanlegging 3 studiepoeng
- Kvalitetssikring 1 studiepoeng
- Praktisk stråleterapi 5 studiepoeng
-
Anbefalte forkunnskaper
Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler: 1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Del 2: Kalkulator
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser