EPN-V2

STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt stråle­behandling.

    Emnets omfang: 15 studiepoeng

    • Strålebiologi 6 studiepoeng
    • Behandlingsplanlegging 3 studiepoeng
    • Kvalitetssikring 1 studiepoeng
    • Praktisk stråleterapi 5 studiepoeng
  • Anbefalte forkunnskaper

    Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
    • har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
    • har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
    • har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
    • har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
    • har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
    • har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
    • har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlings­planlegging og kvalitetssikring
    • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
    • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
    • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
    • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggings­fasen for å vurdere behandlings­opplegg ut fra gitte vurderingskriterier
    • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjonerings­mønster

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlings­planlegging ved stråleterapi
    • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problem­stillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
    • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
    • har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighets­treninger med veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler: 1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

    Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Alle hjelpemidler tillatt.

    Del 2: Kalkulator

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser