EPN-V2

STKD6710 Introduction to Programming II Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming II
Studieprogram
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor personvern- og identitetsteknologi, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til personvern- og identitetsteknologi, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende 10 timer i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Med økende bruk av digitale medier og internett til å løse flere og flere av våre oppgaver både i privatlivet og i arbeidslivet (bank, handel, helse, utdanning, eksamen, ansettelser, nyhetsformidling, reiseliv etc), øker også risikoen for at personopplysninger kommer på avveie eller blir misbrukt. For å unngå dette og sikre at tilliten til de digitale løsninger holdes høy, trenger vi et godt personvern. Med godt personvern menes at personlige data tas godt vare på og benyttes på en slik måte at de er til fordel for brukere, kunder og ansatte.

Hensikten med det nye lovverket, GDPR(Personvernforordningen, General Data Protection Regulation) er å sette fokus på dette og kreve at alle virksomheter som behandler personopplysninger skal legge opp til et godt personvern, som bla betyr at de registrertes rettigheter ivaretas på en trygg og betryggende måte. Disse rettighetene handler om retten til innsyn, sletting, portabilitet, retting av feil data og begrensninger i behandling. For å etterleve de strenge krav til et godt personvern vil det være nødvendig med god støtte fra teknologi. Dette kan være teknologi som støtter i identifisering av personer, automatisering av prosesser, sikring mot svindel, håndtering av samtykker og de registrertes rettigheter, forvaltning og kvalitetssikring av databehandleravtaler, støtte i internkontroll etc.

I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.

Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Masteroppgaven representerer et selvstendig fordypningsarbeid hvor studenten skal bruke kunnskap til å analysere og reflektere over en avgrenset problemstilling rundt et fagområde knyttet til Master i ledelse. Hensikten er å gi studenten trening i å formulere en relevant problemstilling, gjennomføre datainnsamling eller en analyse av eksisterende litteratur, samt analysere data og formidle kunnskap fra studien.

Problemstillingen skal være relevant i forhold til masterprogrammets målsetning og innhold. Temaene vil normalt ligge innen feltene strategi, ledelse, styring og økonomi. Oppgaven kan være empirisk eller teoretisk orientert og kan benytte kvalitativ eller kvantitativ metode, eller en kombinasjon av disse.

Studenten må levere (a) en prosjektbeskrivelse som redegjør for valg av problemstilling, deltakere og metode, samt relevant litteratur. Prosjektutkastet skal godkjennes før studenten får tildelt en veileder. Videre er det (b) metodemoduler som må velges knyttet til oppgavens problemstilling og disse modulene må være godkjent. Begge deler må være innlevert og godkjent for at masteroppgaven skal være godkjent.

Undervisningsspråk er norsk.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • Har en grunnleggende forståelse av hva som ligger i personvern og hva et godt personvern er
  • Har kunnskap om hvordan personvern og identitetshåndtering er knyttet sammen
  • Har en grunnleggende forståelse av hvordan teknologi støtter i sikring av godt personvern og sikker identitet. (Personvern-teknologi og identitetsteknologi)
  • Er bevisst på etiske så vel som legale aspekter ved personvern inkludert GDPR.
  • Er bevisst hvordan personvern-teknologi benyttes / kan benyttes i næringsliv og offentlig forvaltning

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan implementere enkle anvendelser av identitetsteknologi. For eksempel: bruk av to-faktor autentisering, biometri etc.
  • Kan benytte personvern- og identitetsteknologi for anvendelser som håndtering av samtykke, sammenkobling av flere kilder sammen for å fastslå riktig identitet etc.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende sin kunnskap om personvern- og identitetsteknologi for å løse problemer relevant for næringslivet/samfunnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
  • inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
  • omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
  • god innsikt i korrekt kildehenvisning

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en konkret og relevant problemstilling
  • gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
  • gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • ta i bruk relevante metoder
  • innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
  • forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
  • formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen skjer i form av veiledning individuelt og/eller i gruppe. Studenten har rett til inntil åtte timer individuell veiledning (dersom to studenter skriver sammen gis det åtte timer veiledning totalt). Veiledning gis normalt ikke mer enn ett studieår utover normal studieprogresjon.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering som består av to deler:

1. Prosjektrapport, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 3000 ord +/-10 %

2. Muntlig presentation, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 + 5 minutter

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men både prosjektrapporten og muntlig presentasjonen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en masteroppgave med et omfang på om lag 100.000 tegn (+/- 10 %). Masteroppgaven kan besvares individuelt eller i gruppe på to personer. Masteroppgaven skal ha et omfang på 130.000 tegn dersom to skriver sammen. Innholdsfortegnelse, sammendrag, tabeller og figurer, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg når antall tegn beregnes.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom to studenter skriver sammen, må de levere en felles, skriftlig erklæring ved innleveringen som beskriver arbeidsdelingen mellom dem.

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A - F

Emneoverlapp

The course has 2 ECTS of overlapping content towards ADTE1400 Basic Programming.

The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6700 Introduction to Programming I.