Programplaner og emneplaner - Student
STKD6610 Technology and Society II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Society II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinInternational Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte helsetjenestens organisering og anestesisykepleiens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
- kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
- kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
- kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- kan vurdere kirurgiske metoders betydning for anestesi
- kan vurdere konsekvenser hensyn forbundet med leiring av pasient under anestesi
- har spesialisert innsikt i kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr innenfor anestesi- og akuttmedisin for å kunne håndtere avvik og ivareta pasientsikkerhet
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
- kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
- kan drøfte kommunikasjon og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
- kan analysere betydningen av fagspesifikt og tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, samt ledelse av eget fag
- kan analysere fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, stressreaksjoner og mestringsstrategier, og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres
- kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i heletjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
- kan drøfte anestesisykepleierens rolle ved pandemier, beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, terror og i krigs- og katastrofeområder
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av anestesisykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme anestesisykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av anestesisykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen anestesisykepleie
Læringsutbytte
Forelesninger, simulering, gruppearbeid, refleksjonsgrupper, seminar og selvstudier.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Test i legemiddelregning.
- Individuell oppgave: Den våkne pasienten (for eksempel regional anestesi).
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Generell anestesi
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler. Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer i et seminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
A one-page outline including the topic and the structure of the report is required. The outline must be approved by the course coordinator/course teacher/supervisor within a set deadline. If the outline is not approved the first time, the student may submit a revised version within a second, set deadline.
Vurdering og eksamen
The final assessment/examination consists of two parts:
- Portfolio assessment, which counts for 50% of the grade. The portfolio will consist of a set of assignments offered in the course. The portfolio will be given a single overall grade. All assignments must be passed in order for the portfolio to receive a grade E or higher.
- An individual project report (3 000-4 000 words) and the one-page project outline, which counts for 50% of the grade.
Either English or Norwegian should be used for the assignments and the final report. For assignments that require working in groups, each group may consist of 2-5 candidates. Both parts of the examination must be passed in order to pass the course.
The exam can be appealed.
A student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit.
Hjelpemidler ved eksamen
All support materials are allowed for all parts of the portfolio and final project report.
Vurderingsuttrykk
10 studiepoeng overlappende med ANEST6100/MANES5100.
Sensorordning
Two examiners will be used. External examiner is used regularly.
Emneoverlapp
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society, BIO 1070 Technology and Society I, ERGOB1070 Technology and Society I, FYB1070 Technology and Society I, RAD1070 Technology and Society I, SYKK1070 Technology and Society I, SYKP1070 Technology and Society I, TAB1070 Technology and Society I, VERB1070 Technology and Society I.