Programplaner og emneplaner - Student
STKD6410 Universal Design of New and Emerging Interfaces II Course description
- Course name in Norwegian
- Universal Design of New and Emerging Interfaces II
- Study programme
-
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Recommended preliminary courses
It is recommended to have completed one full year of university studies (60 ECTS) before the program starts, and that a minimum of 30 ECTS of your total 60 ETCS is within computer science.
Required preliminary courses
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
- har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
- har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
- har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
- har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
- kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
- kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
- kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
- kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning
Learning outcomes
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter, bruk av digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III). Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Teaching and learning methods
Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få studieløpet forlenget.
Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.
Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.
Course requirements
Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.
Assessment
Examination system:
- Oral examination. An oral group presentation which counts for 50% of the final grade.
- Individual term paper 4,000 to 8,000 words, which counts for 50% of the final grade.
Each group may consist of 2-5 candidates.
The oral presentation cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Examiners
Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.
Overlapping courses
Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid
Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern