EPN-V2

STKD6400 Universal Design of New and Emerging Interfaces I Emneplan

Engelsk emnenavn
Universal Design of New and Emerging Interfaces I
Studieprogram
Universal Design of Information and Communication Technology I
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i én til én veiledning.

Anbefalte forkunnskaper

It is recommended to have completed one full year of university studies (60 ECTS) before the program starts, and that a minimum of 30 ECTS of your total 60 ETCS be within computer science.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Kandidaten har

  • innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
  • kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
  • innsikt i veiledning og veilederrollen

;

Ferdigheter

Kandidaten

  • har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veiledningsprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
  • kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling

;

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
  • kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater

Læringsutbytte

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
  • gi og motta veiledning individuelt
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

;

Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være vurder til godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Gjennomføre veiledning av medstudent i en til en konfigurasjon. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter
  • Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
  • Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsen. Observatørens notater og tilbakemelding legges til grunn for vurderingen av gjennomføringen.

;

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

;

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 % kan kompenseres etter avtale med faglærer. ;

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og tilstedeværelse i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt

Del 2: Notater fra undervisningen og litteratur fra pensumlista

Vurdering og eksamen

Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter. Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet utgjør 15 studiepoeng og omhandler grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen, og omfatter grunnleggende kunnskap i veiledning. Fokus rettes mot veilederrollen som relasjonsbygger og prosessleder. Det legges også vekt på å utvikle kunnskap om og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon. Det er fokus på veiledning av individet.

Vurderingsuttrykk

The final assessment, the group project, will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.

Sensorordning

Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.

Emneoverlapp

The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6410 Universal Design of New and Emerging Interfaces II.

The course has 2 ECTS of overlapping content towards Universal Design ADTS3100.

The course has 1 ECTS of overlapping content towards Human Computer Interaction ITPE2100 or ADSE2100.