Programplaner og emneplaner - Student
STKD6400 Universal Design of New and Emerging Interfaces I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Universal Design of New and Emerging Interfaces I
- Studieprogram
-
Universal Design of Information and Communication Technology IInternational Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.
Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.
Anbefalte forkunnskaper
It is recommended to have completed one full year of university studies (60 ECTS) before the program starts, and that a minimum of 30 ECTS of your total 60 ETCS be within computer science.
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Designe og lage en naturfaglig modell. Framlegg i gruppe med tre til fire studenter (5-10 minutter per presentasjon)
- Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
- Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.
Aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktiviteter som er nevnt nedenfor.
- Presentasjonsdag for naturfaglig modell.
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i bestemte faglige aktivteter, se programplan.
Læringsutbytte
After completing this course the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of this course the student has knowledge of:
- Norwegian and international legislation regarding the inclusion of all groups of users in society
- various physical and cognitive disabilities and design universally accessible solutions for ICT in cooperation with users
Skills
On successful completion of this course the student has:
- ability to identify barriers to usability
- ability to evaluate the universal design of existing processes and technology
- ability to develop universally designed systems
- ability to apply universal design principles in practice
General Competence
On successful completion of this course the student can apply:
- universal design testing and evaluation
- universal design policies and practices
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
Portfolio assessment. The students submit a portfolio consisting of a 4,000 to 8,000 word group project report and an oral presentation.
Each group may consist of 2-5 candidates.
The portfolio is graded as a whole and given one grade. The result cannot be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen.
Vurderingsuttrykk
Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:
- Naturfag og naturfagdidaktikk
- Kroppen som system
- Fysikk
- Økologi
- Grunnleggende kjemi
Sensorordning
Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.
Emneoverlapp
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6410 Universal Design of New and Emerging Interfaces II.
The course has 2 ECTS of overlapping content towards Universal Design ADTS3100.
The course has 1 ECTS of overlapping content towards Human Computer Interaction ITPE2100 or ADSE2100.