Programplaner og emneplaner - Student
STKD6110 User Interfaces in Medical Imaging Technology II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- User Interfaces in Medical Imaging Technology II
- Studieprogram
-
Introduction to Health and Medical Technology IIInternational Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Medical technology has a different set of constraints than consumer technology, including needs for sterilization, higher reliability (& associated standards), and customization to varying anatomy. This class will provide an overview of the field of medical technology, with more in-depth explorations of specific domains of knowledge including medical imaging, image analysis, user interfaces and visualization for medical imaging technology.
Current technology and state-of-the-art research will be covered, and the course will examine the constraints of particular environments in the hospital, such as the operating rooms and emergency response vehicles. Additionally, methods of physical prototyping for early design ideas will be discussed. The course will also provide an in-depth exploration of medical image acquisition technologies (MRI, CT, ultrasound, etc.), and the analysis of medical images with an introduction in artificial intelligence (machine learning and deep learning) for diagnosis and treatment through segmentation and computer aided detection.
Anbefalte forkunnskaper
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil omfatte blant annet;sannsynlighet, beskrivende statistikk, geometri. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning for å møte alle elevers behov, til det å forstå og beskrive barns måter å resonnere i og kommunisere om matematikk, og til barns utvikling av matematisk forståelse. Samtidig legges det vekt på lærerens horisontkunnskap, det vil si sammenhengen mellom barnetrinnets matematikk og den matematikken elevene vil møte i senere skolegang. Analyse av læreplaner, nasjonale og internasjonale tester;inngår. Modellering og bevis og argumentasjon er de matematiske prosessene som blir vektlagt;i emne 1.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
- har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjon i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: overgangen fra barnehage til skole, begynneropplæringen og overgangen mellom trinnene
- har undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse knyttet til den systematiske oppbygningen av;plangeometri
- har kunnskap om ulike typer matematiske bevis og;argumentasjonsformer, samt simulering og modellering;med relevans for undervisning på barnetrinnet
- har kunnskap om interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til undervisning i matematikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan analysere og vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning slik at;alle elever skal oppleve mestring og skal være utfordret
- kan vurdere uventete innspill fra elevene og ta begrunnede valg om respons på stående fot
- kan velge ut, vurdere og omforme oppgaver og aktiviteter, med begrunnelser forankret i nyere forskning
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i forskning og egen erfaring, inkludert undervisningsformer hvor digitale verktøy gir elevene ny innsikt i matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta og bidra i samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
- har erfaring med matematisk teoribygging generelt og betydningen av definisjoner og beviser i matematikk spesielt
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
Læringsutbytte
After completing this course the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of this course the student has knowledge of:
- current topics in medical technology
- medical image acquisition technologies (MRI, CT, ultrasound, etc.)
- the constraints of particular environments in hospitals and other healthcare settings
Skills
On successful completion of this course the student can:
- identify barriers and opportunities for the use of technology in health and healthcare
- evaluate the efficacy of health and medical technology from a human-centred design perspective
- critically analyse and evaluate user interfaces in medical imaging
- contribute to designing medical imaging technologies using universal design principles
General Competence
On successful completion of this course the student:
- can effectively use robotics in hospital and other healthcare settings
- can efficiently use imaging technologies
- understands the role of universal design in the design and evaluation of imaging technologies?
- can explain the usability barriers that clinicians and patients experience using imaging technology
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet har tre ukesamlinger. Det omfatter integrering av praktiske ferdigheter, teoretisk og empirisk kunnskap innen fagområdet psykomotorisk fysioterapi og ulike perspektiver på sykdom og helse. Veiledet praksis og gruppeveiledning i NPMF er en del av emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler.
Vurdering og eksamen
Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i ulike psykologiske, sosiale og biologiske perspektiver på sykdom og helse
- kan redegjøre for hvordan en persons livserfaringer kan gi kroppslige uttrykk
- har kunnskap om fysioterapeuters faglige og profesjonelle bidrag i psykisk helsearbeid
- har grunnleggende kjennskap om klassifikasjons- og diagnosesystemer
- har omfattende kunnskap om helhetlige psykomotoriske kroppsundersøkelser og hvordan de er teoretisk og empirisk begrunnet
Ferdighet
Studenten kan
- utføre helhetlige psykomotoriske kroppsundersøkelser
- vurdere kroppsfunn helhetlig og i lys av pasientens livssituasjon og historie
- analysere og reflektere faglig, etisk og profesjonelt sammen med pasienten over aktuelle funn i undersøkelsen
- gjennomføre relevante behandlingstiltak basert på funksjonsvurdering av pasienten
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere og anvende relevante forskningsartikler innen fagfeltet psykisk helse og psykomotorisk fysioterapi
- analysere, drøfte og formidle relevante faglige problemstillinger og presentere teori og empiri innenfor fagområdet
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å framstille seg til eksamen:
Obligatorisk tilstedeværelse
- 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og veiledningsgruppe
- 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
Sensorordning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig semesteroppgave på inntil 3000 - 4000 ord.
Tidspunkt: Slutten av 1. semester.
Emneoverlapp
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Minimum 25 prosent vurderes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.