Programplaner og emneplaner - Student
STKD6050 Innovative e-governance in Local Democracy Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Innovative e-governance in Local Democracy
- Studieprogram
-
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Underveis i studiet får du råd, veiledning og vurdering av dine prestasjoner. Det er viktig og nødvendig med regelmessig vurdering slik at du får tilbakemelding på om dine prestasjoner er i samsvar med studiets krav og om læringsutbytte er nådd.
Vurdering av eksamensbesvarelser og praksisstudier gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Alle avlagte emner vil framkomme på vitnemålet. I tillegg synliggjøres de obligatoriske tverrprofesjonelle undervisningsoppleggene på vitnemålet.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Andre undervisningsopplegg kan gis vurderingsuttrykk Godkjent-Ikke godkjent. Ved gruppeeksamen får alle i gruppen samme karakter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Klage på karakter
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier vurderes til Bestått – Ikke bestått og vurderes av praksisveileder i samarbeid med universitetets kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått- Ikke bestått fattes av universitetet.
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse for bestått praksis.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisperioden på vanlig måte
- 10-20 % fravær, studenten kan, hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og kontaktlærer ved universitetet
- Mer enn 20 % fravær, studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt
Dersom du overskrider fraværsgrensen, og ikke har dokumentert fravær, vil praksis registreres som Ikke bestått og telle som et forsøk.
Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet. For øvrig henvises til forskrift om studier og eksamen ved universitetet.
Ett eller flere av disse kriteriene ligger til grunn for karakteren Ikke bestått i praksisstudier i bachelorstudium i sykepleie ved OsloMet:
Studenten:
- har ikke overholdt tilstedeværelseskravet
- har uteblitt fra praksis uten gyldig grunn og uten å gi beskjed
- har ikke oppnådd nødvendig læringsutbytter for praksisperioden
- har ikke fullført obligatoriske aktiviteter eller levert skriftlig oppgaver som er fastsatt i vurderingsskjema for praksisperioden
- har satt pasientens liv og helse i fare ved å gå ut over grensene for egen kompetanse
- har ikke etterspurt veiledning, tatt veiledning til følge eller vist tilstrekkelig vilje og evne til å tilegne seg manglende kunnskap eller kompetanse
- viser manglende selvinnsikt
- viser manglende språk- og/eller kommunikasjonsferdigheter
Skikkethetsvurdering
Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som foregår gjennom hele studiet. Vitnemål for fullført studium forutsetter skikkethet for yrket. Dersom en student viser tegn til å utgjøre en mulig fare for pasienters og/eller kollegaers fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, skal det reises tvil om personen er skikket for yrket. Både ansatte fra universitetet, praksisfeltet og medstudenter kan sende tvilsmelding. Studenter skal så tidlig som mulig bli informert om at tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen.
Hensikten er å vurdere at studentene har faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som sykepleier. Nærmere bestemmelser om vurdering av skikkethet finner du her https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering
Overføringssamtale
Dersom student eller faglærer/kontaktlærer melder behov for en overføringssamtale kan det innkalles til samtale før neste emne. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.
Hensikten med overføringssamtale er å tydeliggjøre hvordan studenten kan oppfylle sine læringsutbytter best mulig før neste emne, ved å legge til rette for ulike læringsutfordringer og veiledningsbehov.
Forkunnskapskrav
The students will be getting one final mark based on the oral presentation and the final report. This final score will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.
Læringsutbytte
After completing this course the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of the course, the students will have advanced knowledge on:
- the fundamentals of e-governance and e-democracy.
- local government systems and participation processes in general.
- the use of ICT for local administration, service production, and democratic participation.
- the possibilities and constraints which ICT brings about to local governance, security and privacy issues as well as ethical dilemmas connected to using ICT for political participation.
Skills
On successful completion of this course the students will have the ability to:
- develop ICT-centric ideas and solutions for communities and local governments concerning citizens political participation and effective communication among State and non-State actors.
- use critical thinking and interdisciplinary approaches to examine e-governance approaches in a variety of democratic political systems.
- analyze quantitative and qualitative data on the role of ICT in political participation.
- effectively present complex information in a way that is understandable and accessible for the general public prototype new ICT tools for e-governance.
General competence
On successful completion of this course, the students understands:
- e-governance as a concept and its development through time.
- the role of cooperation of various actors in the political field including government agencies and the ICT industry.
- ethical reflections on the role of ICT in political participation.
- relevant interdisciplinary research collaboration and intercultural communication.
Arbeids- og undervisningsformer
The course will take an interactive approach and combine diverse teaching methods as well as active and engaged problem based learning.
Course participants will be offered:
- lectures by course instructors.
- workshops.
- diverse discussion groups.
- analysis of case studies.
- simulations, guest lectures from some prominent representatives of industry, civil society, or government officials.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
The students submit the following individual assignments:
- An oral 30 minute presentation, which counts for 40% of the final degree.
- A student-project which counts for 60% of the final degree.
The student-project can be either a 4000 – 8000 word rapport, or in a multimedia format to agreed with course instructor. With the multimedia format the students can either select one or combine different types of media (text, audio, video, pictures, graphics, etc.) into a single cohesive product.Each partial exam must be assessed to E or better for the course as a whole to be given a final grade.The oral presentation cannot be appealed.aa
Hjelpemidler ved eksamen
All support materials are allowed for both assessments.
Vurderingsuttrykk
The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.
Sensorordning
Two examiners will be used, one of which can be external. External examiner is used regularly.
Emneoverlapp
No overlaps.