Programplaner og emneplaner - Student
SSA5910 Masteroppgave i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's thesis in Social Work
- Studieprogram
-
Masterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 40.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Mastergradsoppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.
Forkunnskapskrav
Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.
Yrkesdidaktisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Yrkesdidaktikk har som begrep en kort historie i Norge, og har også hatt en relativt begrenset plass i internasjonal forskning. Emnet yrkesdidaktisk forskning skal gi oversikt over det yrkesdidaktiske fagfeltet og bidra til å styrke forskning innen yrkesdidaktikk.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet omhandler temaer som gjelder forholdet mellom læring og arbeid, utvikling av yrkeskunnskap og læreplaner i yrkesfag. Problematisering av yrkeskunnskap og yrkesdidaktikk i ulike utdanningskontekster vil være sentralt. Emnet skal gi innblikk i ulike forskningstilnærminger i yrkesdidaktisk forskning, særlig praktikerforskning (practitioner research) som strategi for å utvikle yrkes- og profesjonskunnskap.
Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.
Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
- har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
- kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag
Innhold
Krav til masteroppgaven
Krav til faglig avgrensning: Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Studenter ved Institutt for sosialfag skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i masteroppgaven.
Vi gjør særlig oppmerksom på Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-5 om fusk. Se også Klagenemndas nettside om fusk på universitets nettsider om eksamen.
Monografi
Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 65 sider +/- 10 prosent (eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg) definert ved 12 punkts Times New Roman og 1,5 i linjeavstand. Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt eller i gruppe.
Inntil to studenter kan gå sammen om å skrive en felles masteroppgave. Prosjektet må godkjennes av studieleder eller den studieleder har delegert oppgaven til. Det skal ved innlevering av masteroppgaven vedlegges et skriv der det går fram hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hovedansvar for. Monografioppgaver skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 100 sider +/- 10 prosent. Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.
Artikkelmanus
Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2).
Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter skal bestå av to artikkelmanus. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen.
Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe. Innlevering av masteroppgaven i form av artikkelmanus har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering. Artikkelen må følge tidsskriftets retningslinjer for publisering.
Arbeids- og undervisningsformer
Forberedelse til emnet
Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.
Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.
Ny og utsatt eksamen
Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.
Vurdering og eksamen
Fagartikkelen vurderes av to interne sensorer (emneansvarlig og en vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet).
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et internasjonalt perspektiv.
Vurderingsuttrykk
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Veileder kan ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.