Programplaner og emneplaner - Student
SSA5900 Masteroppgave i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's thesis in Social Work
- Studieprogram
-
Masterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle emner må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet sosialt arbeid.
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
- utvikle design for en empirisk undersøkelse.
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Læringsutbytte
I begynnelsen av andre semester arrangeres et mastertorg hvor studentene får presentert forskningsprosjekter de kan knytte seg til. I andre semester skal studentene utforme egne prosjektbeskrivelser. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av andre semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det avsparkseminar og midtveisseminar. Avsparkseminaret arrangeres i slutten av andre semester, midtveisseminaret i begynnelsen av fjerde semester (deltid sjette semester). Midtveisseminaret er obligatorisk. Se egen omtale under avsnittet om arbeidskrav og under eget avsnitt om oppgaveseminarene.
Veiledningstimene skal fordeles jevnt utover, og kan ikke samles opp i ett semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det også to oppgaveseminarer, avsparkseminar og midtveisseminar. Avsparkseminaret arrangeres i slutten av 2. semester, midtveisseminaret i begynnelsen av 4. semester (deltid 6. semester). Midtveisseminaret er obligatorisk. Se egen omtale under avsnittet om arbeidskrav og under eget avsnitt om oppgaveseminarene.
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjon
- gjøre rede for hudens struktur og funksjon
- gjøre rede for sirkulasjons- og respirasjonssystemets oppbygning, mekanismer og funksjoner
- gjøre rede for det perifere, sentrale og autonome nervesystemets oppbygning, mekanismer og funksjon
- beskrive mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
- beskrive mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
- gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper, tester og målinger som er aktuelle for ortopediingeniørs virksomhet
- beskrive grunnleggende genetiske prinsipper
- beskrive embryologi og kroppens utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- palpere og identifisere strukturer på kroppens overflate
- utføre og begrunne enkle funksjonsundersøkelser med fokus på underekstremitet.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere med bruker under funksjonsundersøkelse
- forholde seg respektfullt til menneskekroppen ved undersøkelse og er kjent med etiske dilemmaer knyttet til undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer
Avsparkseminaret arrangeres i slutten av andre semester. Deltakelse er obligatorisk. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. I forbindelse med avsparkseminaret skal det leveres et to siders arbeidskrav som beskriver problemstilling for masteroppgaven. Dette arbeidskravet må være levert og godkjent før studenten kan tildeles veileder.
Dersom en student på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan delta på avsparkseminaret, skal en veiledningstime gå med til å gjennomgå innholdet med veileder når denne er tildelt.
Studenten skal levere en framdriftsplan til veileder tidlig i veiledningsløpet.
I begynnelsen av fjerde semester for heltid, og sjette semester for deltid, arrangeres det også et midtveisseminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen består av to deler; skriftlig innlevering og muntlig høring med presentasjon av oppgaven.
Studenten kan få vite karakter på skriftlig del av masteroppgaven før presentasjonen i forelesningsform (30 minutter). Oppgaven må være bestått før studenten kan presentere oppgaven. Studenten gjennomgår deretter en muntlig prøve. Forelesningen og den muntlige prøven kan eventuelt justere karakteren som er gitt for oppgaven. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Når to studenter går sammen om å skrive masteroppgave skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell muntlig prøve. Forelesningen og muntlig eksaminasjon skal imidlertid vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Studenten får tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitets digitale vitenarkiv.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert skala med fem trinn, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Anatomi er grunnleggende for å kunne vurdere funksjon og funksjonshemming hos brukere med plager knyttet til bevegelsesapparatet. Fysiologi er grunnleggende for å forstå normale og patologiske prosesser.
I dette emnet får studentene en introduksjon til funksjonsundersøkelser av over-, underekstremiteten og trunkus. Funksjon kartlegges og vurderes gjennom systematiske undersøkelser. Temaene vil bli dekket grundigere i de ortopeditekniske emnene hvor spesifikke proteser og ortoser gjennomgås.
Sensorordning
Studenten må være tatt opp på studiet.