EPN-V2

SPVKMF Qualitative methods: interview and participant observation Course description

Course name in Norwegian
Kvalitative metoder: intervju og deltagende observasjon
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Dette ph.d.-emnet belyser både praktiske, teoretiske og etiske aspekter ved kvalitative metoder, med hovedvekt på intervjuing og deltagende observasjon. Gjennom to samlinger vil deltakerne lære hvordan man effektivt bruker disse metodene i praksis, samt utvikle en dypere forståelse av de teoretiske antakelsene som underbygger valg av forskningsdesign og metoder. Emnet vil slik styrke ph.d.-kandidaters evne til å produsere gyldig og pålitelig kunnskap, og til å kritisk vurdere forskning som benytter kvalitative metoder.

Recommended preliminary courses

The most important teaching and learning methods for this course are individual work, group work and individual and group tutoring. Students are encouraged to form colloquia groups and establish collaborations with external resource persons and communities. There will be arranged workshops and/or seminars during the course period.

The master`s project can be carried out individually or through collaboration between 2 or 3 students.

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har viderekommen kunnskap om deltagende observasjon og intervjuing, inkludert metodenes variasjonsformer, forutsetninger, muligheter og begrensninger
  • har innsikt i ulike teoretiske tradisjoner innen kvalitativ forskning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjennomføre intervju- og feltarbeidsstudier
  • kan kritisk vurdere kvaliteten på kunnskap framkommet gjennom intervju og deltakende observasjon
  • behersker sentrale teknikker for analyse av kvalitative data
  • er i stand til å bruke teori i kvalitativ analyse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå og forklare hvordan, og under hvilke forutsetninger, kvalitativ forskning produserer gyldig kunnskap
  • kan delta i debatter om kvalitativ metode i internasjonale fora
  • kan håndtere etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av kvalitative metoder

Content

No restrictions.

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner, studentpresentasjoner og praktiske oppgaver med intervjuing og deltakende observasjon. Deltakere er forventet å lese oppgitt pensum i forkant av samlingene og bidra aktivt til oppgaver og diskusjoner underveis. Deltagere vil bli informert om alle oppgaver i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.

Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.

Course requirements

Aktiv deltakelse i klasseromsundervisning er en forutsetning for å få fullt utbytte av emnet. Det er derfor et krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller (etter søknad) akseptere unntak fra tilstedeværelseskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved ekstraordinære arbeidskrav, som for eksempel aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.

Ved ikke godkjent arbeidskrav og/eller tilstedeværelseskrav, vil deltaker miste retten til eksamen i emnet.

Assessment

The Master's Project in Product Design is a comprehensive and independent practical and theoretical in-depth piece of work where the student(s) choose a relevant research question to explore. Students should demonstrate insights, analytical thinking, and critical reflection towards existing and their own design practice and research, theories within the field of study, and methods found relevant to apply within the overall framework of the study.

The chosen topic for the master's project should be explored in a way that acknowledges and addresses the discovered complexity. The work should produce sustainable and well-argued design concepts or results that contribute to the development of the field of product design. Guidelines for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no).

Permitted exam materials and equipment

To be eligible to write a master's thesis, all courses from the first year of the program must be successfully completed.

Grading scale

Essay vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist.

Klageadgang

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge of the chosen research topic with a through grounding in the fields of design
  • has in-depth knowledge about and know how to use relevant design methods and scientific methods in an ethical way

Skills

The student

  • can plan and carry out a comprehensive independent and adequate confined research project
  • can facilitate and lead creative activities as part of a design process
  • can collect, analyze and critically reflect and discuss relevant sources of information
  • is capable to justify, argue and reflect on decisions adequately and competently
  • is capable to communicate well-argued and documented findings and results through text, visualizations and products
  • can argue and explain the results societal positions within the chosen field of study

General competence

The student

  • is capable to relate their design process to professional research ethics and sustainable value creation
  • is capable to critically reflect upon their process and role in relation to achievement and results
  • is capable to collaborate and involve resource persons in their research

Admission requirements

The following work requirements must be approved in order to be qualified for the exam:

  • approved project description mid-January
  • one reflection paper
  • Content in term of text and visual material to IPD`s Digital Archive.

Individual or Group (max 3 students) portfolio examination, followed by an oral examination. The master's project portfolio consists of:

  • a digital written and visual assignment.
  • design process documentation: original and physical sketches, maps, posters, models, mockups etc.
  • a product (physical-, digital- or system-oriented)

If the master is individual the expected pages is: 60 - 80 pages

If the master is a group delivery the expected pages is: 70 - 90 pages.

All parts of the exam must be passed in order to pass the course.

The examination result at the portfolio examination can be appealed.