EPN-V2

SPPT3030 Skrivetolking Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Speech to Text Interpreting
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018 og 14. februar 2019. Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

    Skrivetolking er tolking fra muntlig til skriftlig språk. Skrivetolking benyttes av hørselshemmede som ønsker skriftlig gjengivelse av muntlig språk fremfor tegnspråk eller TSS-tolking i gitte situasjoner. I tillegg til å beherske hurtigskriving og de tekniske aspektene ved bruke av IT-utstyr, må en skrivetolk beherske teknikker for komprimering av tekst, kunne gjøre hensiktsmessige omformuleringer til funksjonell skriftlig form.

    Emnet må ses i sammenheng med praksis, og emnet kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 2, bacheloroppgave (SPPT3020).

  • Forkunnskapskrav

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    3 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

    Prosjektbeskrivelse på 600 ord +/- 20 % skal leveres innen en gitt frist for å ha rett på veiledning. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en valgt problemstilling, samt valg av metode, og en foreløpig litteraturliste.

  • Læringsutbytte

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

    Avsluttende vurdering - bacheloroppgaven

    Til avsluttende vurdering leverer studentene en individuell bacheloroppgave (20 studiepoeng). Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i teorier relevant for tegnspråk og tolking. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Bacheloroppgavens totale omfang er på 7000 ord +/- 10 %. Det skal som et obligatorisk vedlegg leveres et sammendrag av bacheloroppgaven på tegnspråk på 5-10 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet oppgave leveres til ny eksamen. Ved et tredje forsøk må det leveres en helt ny oppgave.

  • Innhold

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

    Avsluttende vurdering

    Til avsluttende vurdering skal studenten skrivetolke en muntlig framlagt tekst(er)/lydopptak. Eksamen gjennomføres i gruppe(r) i klasserom. Studenten må ha privat medbrakt PC/Mac. Omfang er omlag tre timer.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskaper om grunnleggende bruk av pc og tekstbehandlingsprogram
    • kunnskaper om ergonomi ved pc-bruk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • skrive fortere enn 350 anslag per minutt
    • bruke autokorrektur og komprimeringsteknikker på en hensiktsmessig måte
    • produsere en tilfredsstillende, tolket tekst i en tilrettelagt situasjon.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har lært å bruke tekstbehandlingsprogram
    • har kunnskap om primærbrukergruppen av skrivetolking; hørselshemmede/døvblitte, samt personer med kombinert syns- og hørselshemming
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.

  • Vurdering og eksamen

    Emnet er satt sammen av elementer fra kommunikasjonsteori, norsk tegnspråk og norsk tale-/ skriftspråk, etikk og profesjonskunnskap.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter, og er en vesentlig forutsetning for å kunne dra nytte av og nå målsetningene i emnet Skrivetolking (SPPT3030) i tredje studieår. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.