EPN-V2

SPPT2130 Introduksjon til skrivetolking Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Speech to Text Interpreting
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Gjeldende fra høstsemesteret 2017.

    Dette emnets funksjon er å være en forberedelse til emnet Skrivetolking som kommer på tredje trinn i bachelorprogrammet, for at studentene skal kunne ha utbytte av undervisningen og nå målsetningene som gjelder for det emnet. Emnet fokuserer på hurtigskriving. Emnet har noe fellesundervisning, men er i høy grad basert på egeninnsats gjennom bruk av opplæringsprogram og annen øving.

    Emnet må ses i sammenheng med praksis, og emnet Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap I (SPPT2120).

  • Forkunnskapskrav

    Hematologi er læren om blodet og blodsykdommer. Emnet omhandler grunnleggende hematologi med fokus på blodcellenes morfologi, utvikling og funksjon, samt de viktigste blodsykdommene. Videre vil emnet danne grunnlaget for å kunne analysere prøver innen hematologi og koagulasjon, samt kvalitetssikre, tolke og vurdere prøveresultater.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskaper om grunnleggende bruk av pc og tekstbehandlingsprogram
    • kunnskaper om ergonomi ved pc-bruk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • skrive fortere enn 250 anslag pr minutt på pc-tastatur
    • bruke autokorrektur og komprimeringsteknikker på en hensiktsmessig måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har lært å bruke tekstbehandlingsprogram og kan skrive fort nok til å skrivetolke i en tilrettelagt situasjon
  • Innhold

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet undervises på PC-lab, der det benyttes stasjonære PCer, ev. i noen tilfeller, medbrakte private bærbare maskiner. Det gis noen forelesninger. Det arbeides praktisk med øvinger og oppgaver i felleskap, samt at det gis nødvendig opplæring til å kunne øve på egenhånd.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utvikling og funksjon av de ulike blodcellene
    • kan karakterisere blodceller i et ikke-patologisk blodpreparat, samt beskrive utvalgte patologiske celler/tilstander
    • kan forklare prinsipper for ulike metoder til å måle utvalgte hematologi- og koagulasjonsanalyser
    • kan beskrive ulike analysers betydning for diagnose og behandling
    • kan gjøre rede for prinsippet for manuell telling og differensiering av blodceller
    • kan forklare ulike feilkilder relatert til hematologiske analyser og hvordan feilkildene kan påvirke resultatene
    • kan forklare hemostasemekanismen
    • kan gjøre rede for noen blodsykdommer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre noen vanlige manuelle og automatiske hematologi- og koagulasjonsanalyser
    • kan preparere blodutstryk og identifisere celler i blod
    • kan vurdere og sikre kvaliteten til prøvematerialer og analyseresultater
    • kan vurdere og tolke scattergram (plott) fra automatiske celletellere
    • kan tolke analysesvar i sammenheng med andre parametere
    • kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid ved å anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

    Avsluttende vurdering

    Til avsluttende vurdering skal studentene skrive to muntlig framlagte tekster/lydopptak av talte tekster. Eksamen gjennomføres i gruppe(r) på PC-rom. Omfang er omlag tre timer, inkludert øvingstid, forberedelser og pauser.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.