Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2130 Introduksjon til skrivetolking Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Speech to Text Interpreting
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Gjeldende fra høstsemesteret 2017.
Dette emnets funksjon er å være en forberedelse til emnet Skrivetolking som kommer på tredje trinn i bachelorprogrammet, for at studentene skal kunne ha utbytte av undervisningen og nå målsetningene som gjelder for det emnet. Emnet fokuserer på hurtigskriving. Emnet har noe fellesundervisning, men er i høy grad basert på egeninnsats gjennom bruk av opplæringsprogram og annen øving.
Emnet må ses i sammenheng med praksis, og emnet Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap I (SPPT2120).
-
Forkunnskapskrav
Hematologi er læren om blodet og blodsykdommer. Emnet omhandler grunnleggende hematologi med fokus på blodcellenes morfologi, utvikling og funksjon, samt de viktigste blodsykdommene. Videre vil emnet danne grunnlaget for å kunne analysere prøver innen hematologi og koagulasjon, samt kvalitetssikre, tolke og vurdere prøveresultater.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om grunnleggende bruk av pc og tekstbehandlingsprogram
- kunnskaper om ergonomi ved pc-bruk
Ferdigheter
Studenten kan
- skrive fortere enn 250 anslag pr minutt på pc-tastatur
- bruke autokorrektur og komprimeringsteknikker på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten
- har lært å bruke tekstbehandlingsprogram og kan skrive fort nok til å skrivetolke i en tilrettelagt situasjon
-
Innhold
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet undervises på PC-lab, der det benyttes stasjonære PCer, ev. i noen tilfeller, medbrakte private bærbare maskiner. Det gis noen forelesninger. Det arbeides praktisk med øvinger og oppgaver i felleskap, samt at det gis nødvendig opplæring til å kunne øve på egenhånd.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvikling og funksjon av de ulike blodcellene
- kan karakterisere blodceller i et ikke-patologisk blodpreparat, samt beskrive utvalgte patologiske celler/tilstander
- kan forklare prinsipper for ulike metoder til å måle utvalgte hematologi- og koagulasjonsanalyser
- kan beskrive ulike analysers betydning for diagnose og behandling
- kan gjøre rede for prinsippet for manuell telling og differensiering av blodceller
- kan forklare ulike feilkilder relatert til hematologiske analyser og hvordan feilkildene kan påvirke resultatene
- kan forklare hemostasemekanismen
- kan gjøre rede for noen blodsykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre noen vanlige manuelle og automatiske hematologi- og koagulasjonsanalyser
- kan preparere blodutstryk og identifisere celler i blod
- kan vurdere og sikre kvaliteten til prøvematerialer og analyseresultater
- kan vurdere og tolke scattergram (plott) fra automatiske celletellere
- kan tolke analysesvar i sammenheng med andre parametere
- kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid ved å anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
-
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Til avsluttende vurdering skal studentene skrive to muntlig framlagte tekster/lydopptak av talte tekster. Eksamen gjennomføres i gruppe(r) på PC-rom. Omfang er omlag tre timer, inkludert øvingstid, forberedelser og pauser.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.