EPN-V2

SPPT2120 Communication, Language and Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 30. april 2018. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 8. mars 2021. Gjeldende fra høsten 2021.

Dette er teoriemnet for andre studieår i bachelorstudiet i tegnspråk og tolking (180 studiepoeng). Det kan være definerte teoriforelesninger eller faglige samtaler knyttet til et praktisk arbeid.

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining application layers and the importance of good application architecture
  • explaining the importance of testing applications
  • explaining different design patterns
  • explaining server-side authentication and sessions
  • explaining how web services can be developed in web applications

Skills

The student is capable of:

  • developing advanced web applications with database connectivity
  • using the Model View Controller (MVC) framework
  • setting up automatic unit tests
  • developing rich user interfaces in Ajax
  • developing applications that use database abstraction and SQL dialect neutrality
  • developing security mechanisms in web applications

General competence

The student:

  • has a general understanding of web application development in .NET, making it easy to become familiar with other equivalent frameworks

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studentene har kunnskaper om:;

  • ulike forståelser av kommunikasjon
  • forholdet mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon
  • aspekter innenfor diskursanalyse
  • tegnspråkgrammatikk
  • analyse av tekster
  • språklig variasjon
  • tolkens yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
  • tolkens yrkesetiske retningslinjer
  • den offentlige tolketjeneste
  • samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
  • tolkeorganisasjoner

Ferdigheter

Studenten;har;ferdigheter i:

  • å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre kommunikative valg i egen og andres praksis.
  • skriftlig og muntlig presentasjonsevne
  • å evaluere og analysere en muntlig eller skriftlig tekst ut fra ulike perspektiver som sjanger, funksjoner etc.
  • å kunne drøfte grammatiske og funksjonelle trekk ved en tekst med et presist fagspråk
  • å kunne informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
  • å reflektere omkring yrkesetikk knyttet til egen og andres praksis
  • å kunne redegjøre for sentrale kjennetegn ved tolking som profesjon.

Generell kompetanse

Studentene har

  • utviklet sine praktiske ferdigheter i tegnspråk og norsk
  • utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, yrkesetikk og andre aspekter ved tolkens profesjonskunnskap som setter dem i stand til å reflektere over egen praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til tolking i ulike situasjoner.

Content

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO139A og LO139I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Teaching and learning methods

None.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 4 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i profesjonsetiske diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.;

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F.

Grading scale

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Examiners

The course builds on the courses ADTS1200 Web Project (client-side programming) and DAPE/ITPE1400 Programming (Java programming) or the equivalent. It is an advantage if the students master or have taken the courses DATS/ITPE1600 Program Development and ADTE/ITPE1700 Web Programming (server-side programming) or the equivalent.