Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2120 Communication, Language and Profession 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 30. april 2018. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 8. mars 2021. Gjeldende fra høsten 2021.
Dette er teoriemnet for andre studieår i bachelorstudiet i tegnspråk og tolking (180 studiepoeng). Det kan være definerte teoriforelesninger eller faglige samtaler knyttet til et praktisk arbeid.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- explaining application layers and the importance of good application architecture
- explaining the importance of testing applications
- explaining different design patterns
- explaining server-side authentication and sessions
- explaining how web services can be developed in web applications
Skills
The student is capable of:
- developing advanced web applications with database connectivity
- using the Model View Controller (MVC) framework
- setting up automatic unit tests
- developing rich user interfaces in Ajax
- developing applications that use database abstraction and SQL dialect neutrality
- developing security mechanisms in web applications
General competence
The student:
- has a general understanding of web application development in .NET, making it easy to become familiar with other equivalent frameworks
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studentene har kunnskaper om:;
- ulike forståelser av kommunikasjon
- forholdet mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon
- aspekter innenfor diskursanalyse
- tegnspråkgrammatikk
- analyse av tekster
- språklig variasjon
- tolkens yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
- tolkens yrkesetiske retningslinjer
- den offentlige tolketjeneste
- samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
- tolkeorganisasjoner
Ferdigheter
Studenten;har;ferdigheter i:
- å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre kommunikative valg i egen og andres praksis.
- skriftlig og muntlig presentasjonsevne
- å evaluere og analysere en muntlig eller skriftlig tekst ut fra ulike perspektiver som sjanger, funksjoner etc.
- å kunne drøfte grammatiske og funksjonelle trekk ved en tekst med et presist fagspråk
- å kunne informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- å reflektere omkring yrkesetikk knyttet til egen og andres praksis
- å kunne redegjøre for sentrale kjennetegn ved tolking som profesjon.
Generell kompetanse
Studentene har
- utviklet sine praktiske ferdigheter i tegnspråk og norsk
- utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, yrkesetikk og andre aspekter ved tolkens profesjonskunnskap som setter dem i stand til å reflektere over egen praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til tolking i ulike situasjoner.
Content
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO139A og LO139I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Teaching and learning methods
None.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 4 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i profesjonsetiske diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.;
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %.
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Examiners
The course builds on the courses ADTS1200 Web Project (client-side programming) and DAPE/ITPE1400 Programming (Java programming) or the equivalent. It is an advantage if the students master or have taken the courses DATS/ITPE1600 Program Development and ADTE/ITPE1700 Web Programming (server-side programming) or the equivalent.