Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2120 Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication, Language and Profession 1
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 30. april 2018. Gjeldende fra høsten 2018.
Dette er teoriemnet for andre studieår i bachelorstudiet i tegnspråk og tolking (180 studiepoeng). Det kan være definerte teoriforelesninger eller faglige samtaler knyttet til et praktisk arbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Innenfor kommunikasjonsteori har studentene kunnskaper om:
- ulike forståelser av kommunikasjon
- forholdet mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon
- aspekter innenfor diskursanalyse
- oversettingsteori
Innenfor fagene norsk tegnspråk og norsk tale- og skriftspråk har studentene kunnskaper om:
- vokabular
- grammatikk
- analyse av tekster
- språklig variasjon
Innenfor profesjonskunnskap har studentene kunnskaper om:
- tolkens yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
- tolkens yrkesetiske retningslinjer
- den offentlige tolketjeneste
- samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
- tolkeorganisasjoner
- yrkesskader, avspenning
Ferdigheter
Innenfor kommunikasjonsteori har studentene ferdigheter i:
- å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre kommunikative valg i egen og andres praksis.
Innenfor fagene norsk tegnspråk og norsk tale- og skriftspråk har studentene ferdigheter i:
- skriftlig og muntlig presentasjonsevne
- å evaluere og analysere en muntlig eller skriftlig tekst ut fra ulike perspektiver som sjanger, funksjoner etc.
- å kunne drøfte grammatiske og funksjonelle trekk ved en tekst med et presist fagspråk
Innenfor profesjonskunnskap har studentene ferdigheter i:
- å kunne informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- å reflektere omkring yrkesetikk knyttet til egen og andres praksis
- å gi og motta faglige tilbakemeldinger på tolkearbeid
Generell kompetanse
Studentene har
- utviklet sine praktiske ferdigheter i tegnspråk og norsk tale- og skriftspråk
- utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, yrkesetikk og andre aspekter ved tolkens profesjonskunnskap som setter dem i stand til å reflektere over egen praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til tolking i ulike situasjoner.
Innhold
Emneter sammensatt av fagene kommunikasjonsteori, norsk tegnspråk og norsk tale-/skriftspråk, samt profesjonskunnskap.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gis i form av tradisjonelle forelesninger i plenum, og i form av kortere forelesninger, samtaler og diskusjoner knyttet til de praktiske emnene. All undervisning i programmet vil på denne måten kunne sies å inneholde deler av dette emnet. Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 3 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Emnet har mappevurdering. Fire større oppgaver, to i høstsemesteret og to i vårsemesteret, er mappebidrag som til sammen utgjør eksamen og grunnlag for avsluttende vurdering. De fire mappebidragene vil omhandle ulike delområder innen emnet. Mappebidrag som leveres innen gitt frist får tilbakemelding fra lærer, og kan endres helt fram til endelig levering på slutten av vårsemesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Sensorordning
Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.