EPN-V2

SPPT1040 Videregående tegnspråkteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Continuing Sign Language Theory
Studieprogram
Tegnspråk
Norsk tegnspråk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 14. februar 2019 og 28. januar 2020. Gjeldende fra vårsemesteret 2021.

Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
  • har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
  • har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for morfologiske prosesser
  • kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
  • kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
  • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
  • har kompetanse i døves historie og kultur
  • har kompetanse om døves tospråklighet
  • kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv

Innhold

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Arbeids- og undervisningsformer

Emne 1 Tekst, literacy og lesing skal legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av et rikt utvalg av tekster i tråd med fagfornyelsens tekstbegrep. Muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede tekster, fra nåtid og fortid innlemmes i opplæringen og i den didaktiske forståelse av tekstens plass i et kulturelt mangfoldig tekstsamfunn. Emnet skal gi innsikt i et mangfold av tekster og praktisk-estetiske tilnærminger som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om lesestrategier, visuell literacy og sammensatte tekster i ulike medier og ulike skjønnlitterære sjangre.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Studentene skal levere en individuell emneoppgave på 1500-2000 ord.Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).

Eksamensspråk

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er ferdigstilling av en individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område. Arbeidet med fagartikkelen er påbegynt i form av arbeidskrav med veiledning i skriveprosessen. Omfang: 2500 ord (+/-10 %) på engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Sensorordning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.