Programplaner og emneplaner - Student
SPPT1040 Continuing Sign Language Theory Course description
- Course name in Norwegian
- Videregående tegnspråkteori
- Study programme
-
Sign LanguageNorwegian Sign Language
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring 14. februar 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2020.
Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
- har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
- har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for morfologiske prosesser
- kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
- kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
- kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
- har kompetanse i døves historie og kultur
- har kompetanse om døves tospråklighet
- kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv
Content
- det skal utvikles et læremiddel i prosjektgruppe om en bransje utenfor eget fagområde. Læremidlet skal være på inntil 20 - 30 sider, og utvikles etter retningslinjer gitt fra faglærer. Arbeidskravet danner grunnlag for muntlig eksamen
- individuelle skriftlige rapporter, dokumentasjon på et omfang av 1200 ord +/- 20% pr. yrke, fra 25 dagers yrkespraksis innen fem fagområder utenfor studentens eget fag-/svennebrevområde
- endelig litteraturliste som godkjennes etter dialog med studentene av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Teaching and learning methods
Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvispå norsk tegnspråk uten tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.
Course requirements
Det er viktig å ha oversikt over bredden i restaurant og matfagene. Dette emnet tar for seg breddekunnskap om de ulike fag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene. Innsikt i HMS er viktig slik at man fra første dag i opplæringen av nye yrkesutøvere innen restaurant og matfag, kan arbeide for å unngå ulykker og skader som fagarbeider.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).
Eksamensspråk
Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om de yrkesfag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene, de arbeidsmetoder/verktøy som er relevante og kan vurdere behov for HMS tiltak (K2)
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen innen restaurant og matfag i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med bransjekunnskap og HMS innen restaurant og matfagene (F1)
- kan bruke og henvise til relevant faglitteratur og forskningsresultater innen bransjekunnskap og HMS for å treffe begrunnede kritiske valg og gjennomføre systematisk arbeid (F5 + F7)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen bransjekunnskap og HMS, samt kan formidle dette skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingens læring innen bransjekunnskap og HMS (G2)
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innen restaurant- og matfagene (G5)
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, prosjektorienterte læringsaktiviteter, læremiddelproduksjon, veiledning og undervisningsøvelser
Praksis
Den yrkesfaglige praksisopplæringen knyttet til bredden av restaurant og matfagene blir til stor grad gjennomført i dette emnet:
- studentene gjennomfører fem dager yrkesfaglig praksisopplæring tilknyttet utviklingen av læremiddel i bransjekunnskap
- 25 dagers yrkesfaglig praksis må være gjennomført og godkjent før studentene kan meldes opp til eksamen