EPN-V2

SPPT1030 Videregående kommunikasjon på tegnspråk Emneplan

Engelsk emnenavn
Continuing Communication in Norwegian Sign Language
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om de fleste av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om morfologiske prosesser, om proformtegn
    • har kunnskap om ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
    • har utviklet sine språklige kunnskaper at de kan forstå og selv delta i samtaler om dagliglivets hendelser og gjøremål

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjøre seg forstått og forstå videotekster om ulike emner fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
    • kan bruke morfologiske endringer på tegn og aktivt kunne bruke proform-tegn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kjennskap til hva som kreves i tegnspråklige monologer om ulike temaer
    • har kjennskap til prinsipper for å utvikle fagterminologi innen ulike fagområder
  • Innhold

    I tillegg til å utvide vokabularet lærer studentene å bruke tegnendringer (morfologiske prosesser med utgangspunkt i en grunnform), proform-tegn (morfologisk komplekse tegn uten grunnform), topikalisering/temaledd, bruke enkel fagterminologi innen skolefag og bygge opp tegnspråklige monologer om ulike temaer og overfor ulike adressater.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med praksislærer/praksisveileder. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis på norsk tegnspråk.

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Studentene skal levere til faglærer og få godkjent én gruppeoppgave på video på maks. fem minutter pr. gruppemedlem. Samtalen kan ta utgangspunkt i en bok, en film eller et annet kunstnerisk uttrykk om døve. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

    Avsluttende vurdering

    Eksamen er en individuell to timers eksamen i avlesning og produksjon av tekster på tegnspråk med muntlig eksaminasjon

    Avsluttende vurdering sensureres av ekstern og intern sensor. Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

    Eksamensspråk

    Eksamensspråk er norsk tegnspråk.