Programplaner og emneplaner - Student
SPPT1020 Grunnleggende tegnspråkteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Sign Language Theory
- Studieprogram
-
TegnspråkNorsk tegnspråk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
- har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
- har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
- kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
- har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
- har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
- har kunnskap om individuell plan (2)
- har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
- kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
- kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
- kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
- kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
- har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
- kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
Forkunnskapskrav
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse av hva ikonisitet, spatialitet, simultanitet og seksvensialitet betyr
- har kjennskap til hva som kjennetegner ulike setningstyper
- har kjennskap til blandingsformer mellom tegnspråk og talespråk
- har kunnskap om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for forskjellene mellom de ulike setningstypene
- kan forklare de nødvendige strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser
Generell kompetanse
Studenten
har kompetanse om hvordan tegnspråk har fått status som eget språk i storsamfunnet, samt kommunikasjonssituasjonen til ulike grupper av døve, tunghørte og døvblitte
Innhold
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie. Mange av de teoretiske emnene blir også gjennomgått i praksistimene. Språklige emner er f.eks. oppbygningen av enkelttegn, ikonisitet, simultanitet og spatialitet, setninger som uttrykker negasjon, bekreftelse, ulike spørresetninger, uttrykk for tid, blandingsformer mellom tegnspråk og talespråk. Det gis også undervisning i kulturelle og historiske emner som ulike perspektiver på døvhet, historien om døve mennesker, og om hvordan tegnspråk har fått status som eget språk i storsamfunnet, samt kommunikasjonssituasjonen til ulike grupper av døve, tunghørte og døvblitte.
Arbeids- og undervisningsformer
Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvispå norsk tegnspråk med tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Studentene skal skrive en individuell hjemmeoppgave på 1500-2000 ord. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Oppgaven vurderes som godkjent/ikke godkjent. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i diskusjoner og refleksjoner om norsk tegnspråk på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemestret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor)
Eksamensspråk
Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Avsluttende vurdering sensureres av to interne sensorer.