EPN-V2

SPPT1020 Grunnleggende tegnspråkteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Sign Language Theory
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie. Mange av de teoretiske emnene blir også gjennomgått i de praktiske emnene.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse av hva ikonisitet, spatialitet, simultanitet og seksvensialitet betyr
    • har kjennskap til hva som kjennetegner ulike setningstyper
    • har kjennskap til blandingsformer mellom tegnspråk og talespråk
    • har kunnskap om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for forskjellene mellom de ulike setningstypene
    • kan forklare de nødvendige strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kompetanse om hvordan tegnspråk har fått status som eget språk i storsamfunnet, samt kommunikasjonssituasjonen til ulike grupper av døve, tunghørte og døvblitte.
  • Innhold

    Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie. Mange av de teoretiske emnene blir også gjennomgått i praksistimene. Språklige emner er f.eks. oppbygningen av enkelttegn, ikonisitet, simultanitet og spatialitet, setninger som uttrykker negasjon, bekreftelse, ulike spørresetninger, uttrykk for tid, blandingsformer mellom tegnspråk og talespråk. Det gis også undervisning i kulturelle og historiske emner som ulike perspektiver på døvhet, historien om døve mennesker, og om hvordan tegnspråk har fått status som eget språk i storsamfunnet, samt kommunikasjonssituasjonen til ulike grupper av døve, tunghørte og døvblitte.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvis på norsk tegnspråk med tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Studentene skal skrive en individuell hjemmeoppgave på 1500-2000 ord. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Oppgaven vurderes som godkjent/ikke godkjent. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemestret.

    Avsluttende vurdering

    Eksamen er en tredagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- ti prosent, eventuelt som videofil på tolv minutter +/- ti prosent (se "Eksamensspråk" nedenfor).

    Avsluttende vurdering sensureres av ekstern og intern sensor. Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

    Eksamensspråk

    Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk på videofil. Studenter som ønsker å levere på videofil, må sende e-post om dette til infosenter-lui@hioa.no innen 1. oktober.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.