EPN-V2

SPP3110 Praksis, 3.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 3rd Year
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten oppnår

  • avansert kunnskap om familieterapifeltet og sentrale familieterapeutiske tilnærminger
  • inngående forståelse om hva som virker i terapi - herunder evidensbasert praksis
  • inngående kunnskap om hvordan det personlige og profesjonelle gjensidig påvirker hverandre og konsekvenser av slik kunnskap for forståelse av seg selv i relasjon til andre i sin profesjonelle praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende presenterte perspektiver, familieterapeutiske tilnærminger og praktiske ferdigheter i endringsarbeid
  • delta i familiearbeid - herunder i ulike terapeutiske posisjoner (som hovedterapeut, co-terapeut, reflektør)
  • arbeide med kompleks problematikk i familier
  • arbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning i familiearbeidet

Generell kompetanse

Studenten er i stand til å

  • arbeide endringsorientert gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske tilnærminger i arbeidet med familier, enkeltindivider, samt i konsultasjon, veiledning og undervisning
  • reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier
  • reflektere over eget terapeutisk ståsted og betydningen av det personlige aspektet i relasjonelle møter med andre i en profesjonell sammenheng

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet veksler mellom ulike undervisningsformer, herunder workshops, gruppearbeid og veiledet praksis.

Praksisperioden er på totalt 300 timer. Praksis består av øvelser i ulike aspekter ved terapeutisk arbeid på et godkjent praksissted, hvor hver student gjennomfører en individuell midtveissamtale med veileder hvert semester. Hvert praksissted organiserer praksis innenfor en felles progresjonsramme.

Praksisdelen av emnet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet masterklinikk avsluttes med en muntlig eksaminasjon med en varighet på ca. én time. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i de skriftlige arbeidskravene, videoen og pensum fra alle de tre studieårene. Karaktervurderingen foretas av én intern og én ekstern sensor.

Retningslinjer for videopresentasjonen

Studenten skal presentere et omlag 15 minutters videoopptak fra sitt kliniske arbeid. Opptaket skal være av et rollespill mellom kandidaten, som hovedterapeut, og medstudenter/kollegaer i rollene som familie og co-terapeut. På videoeksamen skal det ikke fremstilles video av reelle familier i terapi.

Hensikten med eksamensformen er å gi studenten en mulighet til å demonstrere:

  • gode ferdigheter i klinisk intervensjon
  • evne til å knytte teori til praksis
  • egen profesjonell (teoretisk og klinisk) utvikling gjennom utdanningsperioden.

Det er viktig at studenten viser sin anvendelse av faglig tenkning i praksis. Videre skal han/hun vise evne til å reflektere over det som skjer i "det kliniske øyeblikket" og å knytte dette til behandlingsprosessen.

Arbeidskrav som er godkjent til ordinær muntlig eksamen, skal normalt benyttes ved ny/utsatt eksamen. Det er likevel anledning til å levere omarbeidet versjon av arbeidskrav til ny og utsatt eksamen, dersom dette er påkrevet etisk og godkjent på forhånd.

Vurdering og eksamen

Egne notater er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Se programplanen

Vurderingsuttrykk

Se programplanen

Sensorordning

Se programplanen