EPN-V2

SPOPT Theory of professions Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsteori
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet Profesjonsteori skal gi en oversikt over sentrale teoretiske temaer og posisjoner innen feltet profesjonsstudier. Teoridannelsen om profesjoner kan grovt inndeles i teorier med et makrofokus på profesjonaliseringsprosesser og profesjoners samfunnsmessige rolle og teorier som fokuserer på selve profesjonsutøvelsen og profesjonell atferd.

Emnet presenterer de sentrale bidragene i den profesjonssosiologiske tradisjonen (fra Parsons til Abbott), hvor fenomener som «tillit» til kompetanse og «lukking» av et virksomhetsområde står sentralt, men behandler også andre samfunnsvitenskapelige tilnærminger av betydning for forståelsen av profesjoner som en institusjonell ordning i moderne samfunn.

Til den gren av teoretiseringen om profesjoner som har fokus på selve profesjonsutøvelsen hører problemstillinger som gjelder profesjoners kunnskapsanvendelse, forholdet mellom ulike kunnskapsformer og ulike typer ekspertise, bruken av skjønn og kravet om evidensbasering; interaksjonen mellom profesjonell og klient/pasient/elev (herunder spenningen mellom paternalisme og autonomi); og hvordan profesjonsutøvelse kjønnes og utfordres av verdipluralismen i et flerkulturelt samfunn.

Required preliminary courses

Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.

Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt. Sammendraget sendes inn innen søknadsfristens utløp. For nærmere informasjon, se https://www.oslomet.no/studier/sps/profesjonsteori-spopt

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred og oppdatert oversikt over teorier relevante for studiet av profesjoner
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike profesjonsteoretiske tilnærminger i konkrete forskningsprosjekter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke ulike typer profesjonsteori i egen forskning
  • kan gi selvstendige bidrag til profesjonsteoretisk diskusjon innen eget forskningsfelt

Content

Joint lectures and exercise sessions. In the exercise sessions, the students work on assignments, both individually and in groups, under the supervision of a lecturer.

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger og diskusjoner. Med utgangspunkt i konkrete eksempler, gjerne fra kandidatenes egne prosjekter, diskuteres ulike tilnærminger til emnets faglige innhold.

Course requirements

This course, together with Mathematics 1000, will give the students an understanding of mathematical concepts, problems and solution methods with the focus on application, particularly in engineering subjects.

Assessment

No requirements over and above the admission requirements.

Admission requirements

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining how functions can be approximated by taylor polynomials and power series, explain what it means that a series converge, and differentiate and integrate powerseries.
  • describe the Laplace transform and know about its basic properties
  • describing and explaining how a sequence of numbers can originate by sampling, by using a formulae or as the solution of a difference equation.
  • explaining how to interpolate sampled data.
  • explaining partial differentiation and using different graphical ways to describe functions of two variables
  • calculating eigenvalues and eigenvectors of matrixes and giving a geometrical interpretaions of these values

Skills

The student is capable of:

  • discussing pro and cons using interpolating polynomials, splines and least squares method to interpolate sampled data
  • discussing error barriers when using polynomials to approximate functions
  • using simple tests of convergence of series, for example the ratio test
  • giving a geometrical interpretation of gradient and directional derivative
  • using partial differentiation to calculate and classify critical points of functions of two variables
  • use the Laplace transform to solve simple ordinary differential equations
  • using eigenvalues and eigenvectors to solve systems of differential equations with constant coeffisients

General competence

The student is capable of:

  • assessing the results of mathematical calculations
  • write precise explanations and justifications to approaces, and demonstrate correct use of mathematical notation
  • using mathematical methods and tools that are relevant to their field of engineering
  • identifying the connection between mathematics and their own field of engineering
  • translating a practical problem from their own field into mathematical form, so that it can be solved analytically or numerically