EPN-V2

SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov Emneplan

Engelsk emnenavn
Groups with Special Educational Needs: Learning and Development
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
    • har kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
    • har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan reflektere over ulike opplæringstiltak
    • har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
    • kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
    • kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner
    • kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner
  • Innhold

    • ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
    • psykososiale vansker hos barn og unge
    • psykisk utviklingshemning og livskvalitet
    • språk-, lese- og skrivevansker
    • spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
    • pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
    • vansker innenfor autismespekteret

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
    2. Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

    I eksamensoppgaven skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle tilgjengelige

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Emneansvarlig

    Børge Skåland