Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Groups with Special Educational Needs: Learning and Development
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov
-
Forkunnskapskrav
Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
- har kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
- har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over ulike opplæringstiltak
- har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
- kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
- kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner
- kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner
-
Innhold
- ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
- psykososiale vansker hos barn og unge
- psykisk utviklingshemning og livskvalitet
- språk-, lese- og skrivevansker
- spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
- pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
- vansker innenfor autismespekteret
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
- Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
I eksamensoppgaven skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
-
Emneansvarlig
Børge Skåland