Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Groups with Special Educational Needs: Learning and Development
- Studieprogram
-
Innføring i spesialpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 2: INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering (15 studiepoeng).
Management of Learning, Multiplicity and Inclusion.
Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Mangfoldet kan omhandle kjønn, flerkulturalitet, ungdomsidentitet, funksjonsevne, sårbarhet, sosiale forhold og ulike læreforutsetninger. Emnet vektlegger hvordan gode læringssituasjoner kan tilrettelegges slik at alle elever kan møtes på en verdig måte og ha mulighet til å delta i gode læringsfellesskap. Emnet skal gi yrkesfaglærerne innsikt i og mulighet til å utvikle og nyttiggjøre alternative læringsarenaer med utgangspunkt i elevens individuelle behov og i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Forkunnskapskrav
Opptak på programmet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om å lede læringsprosesser i et flerkulturelt mangfold i opplæringsvirksomheter
- bred kunnskap og forståelse for hvordan endrings- og utviklingsarbeid kan fremme utvikling av yrkesfagene i en mangfoldig elevgruppe
- bred kunnskap om kjønn og flerkulturalitet, andre kulturidentiteter
- forståelse av ungdoms- og yrkesidentiteter på ulike læringsarenaer
Ferdigheter
Studenten kan
- lede innovative og inkluderende læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- veilede og lede konflikthåndtering og skape et inkluderende læringsmiljø
- lede læring ved utvikling av nye læringsarenaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer og skolens verdivalg i møte med en mangfoldig elevgruppe
- i samarbeid med kolleger være opptatt av hvordan skolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling
- være en del av skolens profesjonelle læringsfellesskap
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med inkludering og mangfold
Innhold
- ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
- psykososiale vansker hos barn og unge
- psykisk utviklingshemning og livskvalitet
- språk-, lese- og skrivevansker
- spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
- pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
- vansker innenfor autismespekteret
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.
2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes etter gradert skala der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.
Sensorordning
Se programplanen.
Emneansvarlig
Sentrale temaer i studiet:
- læringsledelse knyttet til mangfoldsproblematikk og inkludering
- ungdom og yrkesidentitet i ulike læringssituasjoner
- frafall og motivasjon
- konflikthåndtering og inkluderende læringsmiljø
- profesjonelle læringsfellesskap for å videreutvikle skolen