Studieinfo emne SPIN7200 2023 HØST
SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Groups with Special Educational Needs: Learning and Development
- Studieprogram
-
Innføring i spesialpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov
Forkunnskapskrav
Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
- har kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
- har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over ulike opplæringstiltak
- har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
- kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
- kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner
- kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner
Innhold
- ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
- psykososiale vansker hos barn og unge
- psykisk utviklingshemning og livskvalitet
- språk-, lese- og skrivevansker
- spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
- pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
- vansker innenfor autismespekteret
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
I eksamensoppgaven skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Emneansvarlig
Børge Skåland