Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA331 Sykepleierens funksjon og oppgaver i hjemmesykepleie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Home Care
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg innsikt i ansvar og oppgaver sykepleieren har i hjemmesykepleie.
Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH3220 Sykepleie i kommunehelsetjenesten.
-
Forkunnskapskrav
For å kunne påbegynne emnet må eksamener og praksis fra første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.
Halvparten av studentkullet gjennomfører emnet SPHPRA321 i 5. semester, andre halvdel gjennomfører emnet i 6. semester. Merk at det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjennomføres i 5. semester for hele kullet, mens to dagers førstehjelpsøvelse og innovasjonscamp gjennomføres i 6. semester for hele kullet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* for det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjelder studentene som gjennomfører emnet i 5. semester.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerner for førstehjelpsøvelse** og innovasjonscamp*** gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleiefaglige problemstillinger og vurdere disse i lys av relevant fag- og forskningslitteratur
- kan gjøre rede for den administrative og den faglige sykepleielederens funksjon
- kan gjøre rede for kommunehelsetjenestens oppbygging, ledelse, oppgaver og retningslinjer, samt saksbehandling for tildeling av tjenester
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for å ivareta grunnleggende behov, vurdere helsefremmende tiltak og bidra til et helsefremmende miljø overfor pasienter med langvarige sykdomstilstander ved anvendelse av sykepleieprosessen
- kan anvende pedagogiske prinsipper i undervisning, veiledning og informasjon overfor aktuelle grupper for å fremme læring, empowerment og pasientsikkerhet
- kan anvende spesielle kommunikasjonsferdigheter i samhandling ved pasienter og pårørende fra andre kulturer, pasienter med kognitiv svikt, afasi og mennesker i livets sluttfase
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling på en forsvarlig måte og informere pasienten om legemiddelets virkning og bivirkning
- kan ivareta hygieniske prinsipper, vise ferdigheter i forflytningsteknikk, samt beherske aktuelt medisinsk-teknisk utstyr i utførelse av aktuelle prosedyrer
- kan gjøre bruk av systemer for sykepleiedokumentasjon og på den måten dokumentere, kvalitetssikre og evaluere egen sykepleieutøvelse skriftlig og muntlig
- kan gjennomføre utøvelse av ledelse og administrasjon overfor en gruppe av pasienter og medarbeidere
- kan samhandle tverrfaglig og tverretatlig for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode pasientforløp*
- kan utøve grunnleggende førstehjelp**
- kan utøve hjerte-lungeredning**
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med utgangspunkt i etiske løsningsmodeller for å finne gode handlingsvalg
- kan anerkjenne pasienterfaringer- og medvirkning, praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser samt yrkesetiske retningslinjer
- kan videreutvikle holdninger og verdier i møte den enkelte pasient og pårørende på en profesjonell måte
- kan videreutvikle kritisk analytisk holdning, identifisere behov for kvalitetsutvikling, forskning og fagutvikling, og ta medansvar for å bidra til å implementere ny kunnskap i praksis
- kan vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger
- kan medvirke til et helsefremmende og inkluderende arbeidsmiljø i egen studentgruppe og med andre medarbeidere
- tar ansvar for egen læring og studiesituasjon ved å identifisere eget kunnskapsbehov, vise innsikt i egne læringsbehov og innhente ny kunnskap
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser***
-
Innhold
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, selvstudier, veiledet praksis og ferdighetstrening på skolens øvingspost
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger sammen med lærer
- Dokumentasjonsoppgave relatert til praksisstudier i hjemmesykepleie. 2000 ord +/- 10%.
- Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
- Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
- Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Vurdering av praktiske studier inklusive arbeidskrav
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
-
Vurderingsuttrykk
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved medisinsk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA211 i 3. periode.
-
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
- har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
- kan samarbeide med ulike nivåer av helsetjenesten
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning