EPN-V2

SPHPRA321 Sykepleierens funksjon og oppgaver i sykehjem og rehabiliteringsavdelinger Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Nursing Homes and Rehabilitation Departments
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg innsikt i ansvar og oppgaver sykepleieren har i sykehjem og rehabiliteringsavdelinger. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH3220 Sykepleie til kronisk syke og eldre i kommunehelsetjenesten.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne påbegynne emnet må eksamener og praksis fra første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.

    Halvparten av studentkullet gjennomfører emnet SPHPRA321 i 5. semester, andre halvdel gjennomfører emnet i 6. semester. Merk at det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjennomføres i 6. semester for hele kullet, og to dagers førstehjelpsøvelse og innovasjonscamp gjennomføres i 6. semester for hele kullet.

    Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* for det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.

    Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerner for førstehjelpsøvelse** og innovasjonscamp*** gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for sykepleiefaglige problemstillinger og vurdere disse i lys av relevant fag- og forskningslitteratur
    • kan gjøre rede for den administrative og den faglige sykepleielederens funksjon
    • kan gjøre rede for kommunehelsetjenestens oppbygging, ledelse, oppgaver og retningslinjer, samt saksbehandling for tildeling av tjenester

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan legge til rette for å ivareta grunnleggende behov, vurdere helsefremmende tiltak og bidra til et helsefremmende miljø overfor pasienter med langvarige sykdomstilstander ved anvendelse av sykepleieprosessen
    • kan anvende pedagogiske prinsipper i undervisning, veiledning og informasjon overfor aktuelle grupper for å fremme læring, empowerment og pasientsikkerhet
    • kan anvende spesielle kommunikasjonsferdigheter i samhandling med pasienter og pårørende fra andre kulturer, pasienter med kognitiv svikt, afasi og mennesker i livets sluttfase
    • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling på en forsvarlig måte og informere pasienten om legemiddelets virkning og bivirkning
    • kan ivareta hygieniske prinsipper, vise ferdigheter i forflytningsteknikk, samt beherske aktuelt medisinsk-teknisk utstyr i utførelse av aktuelle prosedyrer
    • kan gjøre bruk av systemer for sykepleiedokumentasjon og på den måten dokumentere, kvalitetssikre og evaluere egen sykepleieutøvelse skriftlig og muntlig
    • kan gjennomføre utøvelse av ledelse og administrasjon overfor en gruppe av pasienter og medarbeidere
    • kan samhandle tverrfaglig og tverretatlig for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode pasientforløp*
    • kan utøve grunnleggende førstehjelp**
    • kan utøve hjerte-lungeredning**

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på praksisstedet på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med utgangspunkt i etiske løsningsmodeller for å finne gode handlingsvalg
    • kan anerkjenne pasienterfaringer- og medvirkning, praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser samt yrkesetiske retningslinjer
    • kan videreutvikle holdninger og verdier i møte med den enkelte pasient på sykehjemmet og deres pårørende med på en profesjonell måte
    • kan videreutvikle kritisk analytisk holdning, identifisere behov for kvalitetsutvikling, forskning og fagutvikling, og ta medansvar for å bidra til å implementere ny kunnskap i praksis
    • kan vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger
    • kan medvirke til et helsefremmende og inkluderende arbeidsmiljø i egen studentgruppe og med andre medarbeidere
    • tar ansvar for egen læring og studiesituasjon ved å identifisere eget kunnskapsbehov, vise innsikt i egne læringsbehov og innhente ny kunnskap
    • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
    • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser***
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, veiledet praksis og selvstudie

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger med lærer
    • Individuell skriftlig plan for administrativ funksjon, 2000 ord +/- 10 %
    • Individuell skriftlig plan og gjennomføring av undervisning og/eller veiledning til medstudenter og/eller medarbeidere, 1200 ord +/- 10 %
    • Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
    • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
    • Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
    • Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Vurdering av praktiske studier inklusive arbeidskrav

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

  • Sensorordning

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om karakteren bestått/ikke bestått fattes av OsloMet