Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
- kan begrunne relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter ved kirurgi
- kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid*
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
-
Læringsutbytte
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.
-
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle
-
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
-
Hjelpemidler ved eksamen
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
-
Sensorordning
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet