EPN-V2

SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
    • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
    • kan begrunne relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter ved kirurgi
    • kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid*
    • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
    • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
    • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
    • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
    • kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
    • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
    • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
    • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
    • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
    • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
    • kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
    • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
  • Læringsutbytte

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.

  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle

  • Vurdering og eksamen

    Bestått/ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

  • Sensorordning

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet