EPN

SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å utøve sykepleie ved psykisk lidelse. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer.

 

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA231 i 3. periode.

Forkunnskapskrav

For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
  • kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
  • kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
  • har kunnskap om individuell plan
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
  • kan veilede og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
  • kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på brukermedvirkning
  • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
  • kan arbeide kunnskapsbasert
  • kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
  • kan administrere eget arbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
  • kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
  • kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
  • ber om og er mottagelig for veiledning
  • har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
  • kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet 
  • har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering i form av konkretisering av læringsutbytter til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 1500 ord
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*

 

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold:     Læringsutbyttene

Vurderingsform:         Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet