EPN-V2

SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å utøve sykepleie ved psykisk lidelse. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer.

    Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet. For nærmere beskrivelse, sehttps://blogg.hioa.no/interact/.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for individuell plan
    • kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
    • kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med pasienter med psykiske lidelser
    • kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
    • kan gjøre rede for det sentrale innholdet i psykiatrisk sykepleie
    • kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sykepleieprosessen og vurdere sykepleie til mennesker med psykiske lidelser
    • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter
    • kan anvende pedagogiske metoder i veiledning og undervisning og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
    • kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
    • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på empowerment
    • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
    • kan arbeide kunnskapsbasert
    • kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
    • kan administrere eget arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
    • kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
    • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
    • kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
    • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
    • ber om og er mottagelig for veiledning
    • kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
    • har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
    • kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
    • har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 1500 ord

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

    Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen

    Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Alle

    Pensumliste

    Pensum er på totalt ca. 800 sider.