Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å utøve sykepleie ved psykisk lidelse. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer.
Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet. For nærmere beskrivelse, sehttps://blogg.hioa.no/interact/.
Forkunnskapskrav
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for individuell plan
- kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
- kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med pasienter med psykiske lidelser
- kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
- kan gjøre rede for det sentrale innholdet i psykiatrisk sykepleie
- kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen og vurdere sykepleie til mennesker med psykiske lidelser
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter
- kan anvende pedagogiske metoder i veiledning og undervisning og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
- kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på empowerment
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
- kan administrere eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- ber om og er mottagelig for veiledning
- kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
- har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
- kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 1500 ord
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen
Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 800 sider.