EPN

SPHPRA221 Sykepleierens funksjon og oppgaver i kirurgisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Surgical Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved kirurgisk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.

 

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA221 i 3. periode.

Forkunnskapskrav

For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
  • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
  • kan begrunne relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter ved kirurgi
  • kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid*
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
  • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
  • kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
  • kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 1000 ord
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Vurderingsform:          Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet