Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA211 Sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Medical Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
- har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
- kan samarbeide med ulike nivåer av helsetjenesten
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
- kan begrunne relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommer
- har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
- kan samarbeide med ulike nivåer av helsetjenesten
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler ved eksamen
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant
fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet
Vurderingsuttrykk
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.
Sensorordning
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant
fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet