EPN-V2

SPHPRA211 Sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Medical Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
  • har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
  • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
  • kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
  • kan samarbeide med ulike nivåer av helsetjenesten
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
  • kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
  • kan begrunne relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommer
  • har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
  • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
  • kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
  • kan samarbeide med ulike nivåer av helsetjenesten
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
  • kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle

Vurdering og eksamen

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Hjelpemidler ved eksamen

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet

Vurderingsuttrykk

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet