Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA211 Sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Medical Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Før emnet påbegynnes skal alle tidligere emner (tilsammen 75 stp) være bestått.
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 100 % tilstedeværelse på workshop/seminar*
- 60 % riktig på digitale flervalgsoppgaver under tilsyn - 2 timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.
Ved fravær vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for det gjennom alternative krav. *Workshop i Pilestredet og Sandvika, seminar på Kjeller
Læringsutbytte
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene med spesifisering av faginnholdEksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timerSensorordning: Ordinær eksamen: Nasjonalt sensorkorps (to sensorer) Ny og utsatt: To sensorerVurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Pensumliste
Wyller, V. B. (2014). Frisk: cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.[Kapittel 2-20]
eller
Sand, O., Sjaastad, Ø.V., Haug, E. & Bjålie, J. B. (2006). Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
(Pensumliste ajour: 09.08.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)
Innhold
Gradert skala A-F.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Arbeids- og undervisningsformer
Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument som legges på høgskolens digitale læringsplattform ved studiestart. http://www.nokut.no/Nasjonal-deleksamen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.
Eksamensløsning A:
- Skriftlig oppgave (individuell) og
- Praktisk eksamen (alene eller i par) i første halvdel av 4.semester.
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave av 16,000-20,000 ord som problematiserer og diskuterer det praktiske arbeidet. Den praktiske kunstneriske eksamenen (Del 2) vil normalt være et egenprodusert scenisk arbeid, performance eller formidling synliggjøring av praksis innen dramapedagogikk eller anvendt teater med sceniske virkemidler. Dette kan være en forestilling, performance, workshop, klassetime, kurs, performance-lecture, video, hørespill, lydverk m.m. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 40-60 min, men andre tidsformat kan diskuteres. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.
Eksamensløsning B:
- Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
- Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent som problematiserer og diskuterer et eller flere praksiseksempel. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord.
Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) vil normalt være en muntlig presentasjon av forskningsprosjektet knyttet til et eller flere praktiske prosjekter som eksempler, eller en performance- lecture. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min. Den skriftlige eksamen teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling-eksamen kan ikke påklages.
Gjelder for eksamensløsning A og B:
Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester.
Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:
Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. I eksamensløsning B, blir den skriftlige eksamen utvidet til å være 28'000 til 32'000 ord. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.