EPN-V2

SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

Forkunnskapskrav

For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
  • kan forklare for begrepet «det kliniske blikk»
  • kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
  • kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
  • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
  • kan utføre og begrunne grunnleggende legemiddelhåndtering i tråd med gjeldende lover og forskrifter
  • kan anvende hygieniske prinsipper
  • kan utføre forflytningsteknikk
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
  • kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
  • kan ved død bidra til en fredfull avslutning
  • kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
  • kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over hvordan det er å være avhengig av hjelp til å dekke grunnleggende behov
  • er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Den gir trening i å anvende sosialt arbeids teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av dette profesjonsstudiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.

Vurdering og eksamen

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • vitenskapsteoretiske perspektiver og kunnskapsutvikling
  • utforming av akademiske oppgaver
  • kildebruk og kildekritikk
  • bruk av personopplysninger
  • det valgte tema til oppgaven

Ferdigheter

Studenten behersker:

  • å formulere en sosialfaglig problemstilling
  • å søke opp og anvende relevant forskningslitteratur om sitt selvvalgte tema
  • anvendelse av relevant sosialfaglig teori i forhold til sitt tema
  • utøvelse av kildekritikk på litteratur anvendt i oppgaven
  • drøfting av innhentet kunnskap opp mot teori
  • refleksjon over eget faglige ståsted
  • akademisk oppgaveskriving på bachelornivå

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sosialt arbeids teori og metoder i større skriftlige arbeider
  • behersker de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving på bachelornivå
  • kan reflektere over sosialfaglig yrkesutøvelse sett opp mot teoretiske perspektiver

Hjelpemidler ved eksamen

I forkant av og i løpet av skriveprosessen gis plenumsundervisning og veiledning i workshopgrupper. Veiledning på oppgaven gis i form av en gruppeveiledning og 3 individuelle veiledninger a 45 minutter utover våren fram mot innleveringsdato. Veiledning utover dette vil ikke bli gitt med mindre det er søkt om dette ut fra særskilte behov.

Studenten vil motta veiledning fra en kvalifisert veileder. Det vil enten være lærer på universitetet eller ekstern medarbeider med tilsvarende kvalifikasjoner. Med mindre annet er avtalt mellom student og veileder, forutsettes det at studenten leverer inn skriftlig materiale senest to dager før veiledningstimene. Veiledning vil ikke bli gitt uten slik forberedelse fra studenten side. Studenten har selv ansvar for kvaliteten på oppgaven som leveres. Veileder har kun ansvar for å gi råd om hvordan oppgaven kan utformes i forhold til problemstillingen.

Den innleverte oppgaven skal være i samsvar med det materialet som studenten har presentert i de individuelle veiledningstimene, og de drøftingene som har funnet sted i disse timene. Studenten har ansvar for at oppgaven leveres i henhold til det reglementet krever.

Vurderingsuttrykk

Jf. kapittel om Arbeidskrav og obligatorisk undervisning.

Dersom følgende arbeidskrav ikke er godkjent vil ikke studenten få tildelt veileder, og ved det også miste retten til å få vurdert bacheloroppgaven:

  • Innlevering av skjema innen angitt frist med temavalg og foreløpig problemstilling, samt en kort redegjørelse for hvordan faget sosialt arbeid og fagets litteratur er tenkt anvendt i oppgaven.

Dersom følgende arbeidskrav ikke er fullført og godkjent mister studenten retten til å få vurdert bacheloroppgaven:

  • Deltakelse på 3 individuelle veiledninger i løpet av skriveperioden. Veileder bekrefter at veiledningene har funnet sted.
  • Muntlig fremføring av oppgaven for en gruppe av medstudenter etter innlevering og før sensur. Fremføringen er på ca. 20 minutter.

Sensorordning

Bacheloroppgaven skal vise selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. Oppgaven skrives individuelt og skal være på 25 sider - pluss/minus 10 %. Godkjent referansestil for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består eksamen, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.

Studenter som ikke består bacheloroppgaven to ganger, kan beholde sitt hovedtema for en tredje innlevering, men må formulere en ny problemstilling, slik at det blir en ny oppgave. Det innebærer en ny veiledningsprosess med 3 individuelle veiledninger. I særskilte tilfeller kan en student søke om å kun gjennomføre én veiledning.