Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.
Forkunnskapskrav
For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
- kan forklare for begrepet «det kliniske blikk»
- kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
- kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
- kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
- kan utføre og begrunne grunnleggende legemiddelhåndtering i tråd med gjeldende lover og forskrifter
- kan anvende hygieniske prinsipper
- kan utføre forflytningsteknikk
- kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
- kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
- kan ved død bidra til en fredfull avslutning
- kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
- kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over hvordan det er å være avhengig av hjelp til å dekke grunnleggende behov
- er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:
- Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
- Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Sensorordning
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet