EPN-V2

SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

  • Forkunnskapskrav

    For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
    • kan forklare for begrepet «det kliniske blikk»
    • kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
    • kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
    • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
    • kan utføre og begrunne grunnleggende legemiddelhåndtering i tråd med gjeldende lover og forskrifter
    • kan anvende hygieniske prinsipper
    • kan utføre forflytningsteknikk
    • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
    • kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
    • kan ved død bidra til en fredfull avslutning
    • kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
    • kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
    • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over hvordan det er å være avhengig av hjelp til å dekke grunnleggende behov
    • er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:

    • Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
    • Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
    • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

  • Sensorordning

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet