EPN-V2

SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
    • kan begrunne relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommer
    • har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
    • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
    • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
    • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
    • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
    • kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
    • kan samarbeide med ulike nivåer av helsetjenesten
    • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
    • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
    • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
    • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
    • kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
    • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • Deltakelse i to veiledninger
    • Individuell skriftlig oppgave, ca. 2000 ord
    • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
    • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100*

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

  • Vurdering og eksamen

    Alle

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Bestått/ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

  • Vurderingsuttrykk

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

    fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet

  • Sensorordning

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.