EPN

SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

Forkunnskapskrav

For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
  • kan forklare for begrepet «det kliniske blikk»
  • kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
  • kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
  • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
  • kan anvende hygieniske prinsipper
  • kan utføre forflytningsteknikk
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
  • kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
  • kan ved død bidra til en fredfull avslutning
  • kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
  • kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over hvordan det er å være avhengig av hjelp til å dekke grunnleggende behov
  • er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:

  • Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer

 

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord

 

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold:     Læringsutbyttene

Vurderingsform:         Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet