Programplaner og emneplaner - Student
SPHLEG Legemiddelregning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drug Calculations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 1.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
- Studenten har kunnskap om naturfaglig tilnærminger for barn i barnehagealder, særlig innen økologi og eksperimentell lek
- Studenten har ferdigheter i observasjon av barn og fenomener i naturen som kan lede til naturfaglige samtaler med barn
- Studenten har ferdigheter i å presentere fagstoff muntlig, å delta i gruppesamtaler og plenumssamtaler
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
- kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
- kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
- makroanatomisk: organ og organsystem
- mikroanatomisk: celler og vev
- kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
- kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
- kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav 1: Muntlig individuell presentasjon av og faglig forklaring og tilnærming til tre objekter fra økosystemet vi arbeider med, omfang om lag 10 minutter
Arbeidskrav 2: Skriftlig oppgave med redegjørelse, begrunnelse og refleksjon for bruk av to konkreter fra økosystemet vi arbeider med, omfang omlag 800 ord.
Arbeidskrav 3: Digital flervalgsoppgave med tidsbegrensning som avlegges via læringsplattformen.
Krav til deltakelse
Det er krav til deltakelse på minimum en undervisningsøkt ute i naturen, og i tillegg
må studenten delta på minst 80% av undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Muntlig individuell prøve. Omfang: inntil 15 minutter. Studenten gjør rede for to kompetanser studenten har tilegnet seg i løpet av kurset og hvordan de er kommet til nytte i arbeidet med undervisning. Prøven avsluttes med en faglig samtale på om lag 5 minutter styrt av faglærer.
Prøven avholdes i vårsemesteret.
Vurdering og eksamen
Bestått - Ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, prosjektarbeid, muntlige fremføringer, lab-kurs, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.
Tidligere godkjente arbeidskrav kan være gyldig to år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.
Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen. Antallet og typen arbeidskrav, reglene for oppfyllelse av arbeidskravene, frister og andre detaljer fremgår av emneplanene og undervisningsplanene som kunngjøres ved semesterstart.
Ikke godkjente arbeidskrav Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som har gyldig fravær, eller har gjennomført arbeidskrav som ikke er godkjent, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å
Vurderingsuttrykk
Intern sensor
Sensorordning
- Utforskende arbeidsmetoder
- eksperimentell lek - luft og vann
- økologi, med vekt på skogen som økosystem