Programplaner og emneplaner - Student
SPHLEG Legemiddelregning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drug Calculations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 1.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
- har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
Ferdigheter
Studenten
- mestrer legemiddelregning, ved at han/hun:
- kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
- kan regne ut dose, styrke eller mengde
- kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
- regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
- kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
- kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
- kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning, veiledning og ulike studentaktive arbeidsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Kvalifiserende regneoppgaver (100% riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav etter tre forsøk, trekkes studenten fra eksamen. Det gis tilsvarende mulighet til nye forsøk på arbeidskrav ved senere eksamener.
En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 3 timer
Studenten har 3 forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den 3. eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et 4. og siste forsøk.
Eksamen vil normalt bli arrangert 4 ganger i løpet av studieåret.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator utlevert fra universitetet
Vurderingsuttrykk
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Fordypning
Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse (NHB). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet NHB. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde praksisstudier.
Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan vise
- utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert læringsmiljø i barnehagen med bevegelse, helse og naturopplevelser som sentrale elementer for alle barn
- utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
- fordypet kunnskap om hvordan arbeid med natur, helse og bevegelse kan bidra til inkludering i barnehagen
- videreutviklet kunnskap om økologi, bærekraftig utvikling, fysisk aktivitet, mat og helse
- utvidet kunnskap om barns kroppslige lek, bevegelsesutvikling, utfordring og mestring, undring og oppdagelser i ulike rom og med ulike materialer
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
- finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke - og naturmiljøer i barnehagens nærmiljø
- lede kompetanseutvikling blant personalet i fagdidaktisk arbeid knyttet til arbeid med natur, helse og bevegelse
- utøve kritisk og etisk refleksjon over av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over ulike leke- og lærings miljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
- kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
- har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter